لرستان در انتخابات ۷ اسفند ۸۵ هزار و۸۰۱ رای اولی دارد.

خرم آباد/ خبرگزاری صداوسیما/سیاسی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس ستاد انتخابات لرستان آمار واجدان شرایط رای استان در انتخابات پیش رو را یک میلیون و ۴۰۹ هزار و۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۸۵ هزار و۸۰۱ نفر رای اولی هستند.
سعید شاهرخی افزود: براساس قانون، داشتن ۱۸ سال تمام برای رای دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، الزامی است و متولدین هفتم اسفند سال ۱۳۷۶ یا قبل از آن می توانند در این انتخابات شرکت کنند.
وی گفت: درانتخابات هفتم اسفند ماه ۴۳۳هزار و ۶۵۸ نفر در حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی ،۶۰ هزار و ۳۵ نفر در پلدختر ،۱۸۶ هزارو ۸۲۴ نفر در دورود ،۱۱ هزار و ۶۴ نفر در الیگودرز ،۲۷۷ هزار و ۷۴۲ نفر در بروجرد ،۱۶۸ هزار و ۷۴۱ نفر در سلسله و دلفان و ۱۷۰ هزار و ۹۷۱ نفر در کوهدشت و رومشکان واجد شرایط رای درانتخابات ۷ اسفند هستند.
شاهرخی با اشاره به حضور چشمگیر داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در لرستان اظهار کرد: این مشارکت بیانگر حضورو توجه مردم و نخبگان جامعه به سرنوشت کشور و مشارکت در عرصه های مختلف جامعه به ویژه عرصه های سیاسی است.
وی گفت: در این راستا ۹۵ درصد از داوطلبان در هیات های اجرای تایید صلاحیت شدند و در مراحل بعدی مطابق قانون با بررسی های هیات نظارت حدود ۵۰ درصد از افراد رد صلاحیت شدند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: پس از بررسی اعتراض ها تا ۱۶ بهمن ماه در شورای نگهبان ۲۴ نفر دیگر نیز تایید صلاحیت شد و در مجموع تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده در هیات نظارت و شورای نگهبان در این استان از ۲۹۶ نفر به ۱۷۳ نفر رسید.
وی با بیان اینکه ۵۸ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در لرستان تایید شده اند افزود: از ۱۷۳ داوطلب تایید شده ۹ نفر خانم و ۱۶۴ نفر آقا هستند.
آقای شاهرخی اظهار کرد : در مجموع ۱۲۳ نفر یعنی حدود ۴۲ درصد نیز رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدند که از این مجموع۹ زن و ۱۱۴ نفرمرد بودند .
وی گفت: ۲۴ نفر از مجموع ۱۷۳ نفر در مراحل هیات اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند که در شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.
شاهرخی آمار داوطلبانی که در هیات اجرایی و نظارت تایید و در شورای نگهبان رد شده اند را ۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد پس از بررسی اعتراض ها یک نفر در حوزه خرم آباد تایید صلاحیت شد.
وی افزود: همچنین تعداد ۱۸ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی لرستان انصراف داده اند که از این مجموع هشت نفر در حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی، یک نفر در بروجرد، سه نفر در کوهدشت و رومشکان، یک نفر در سلسله و دلفان و در دورود و ازنا چهار نفر و در حوزه انتخابیه الیگودرز یک نفر از ادامه رقابت در انتخابات انصراف دادند.
وی گفت: همچنین ۶ نفر متقاضی جابه جایی حوزه های انتخابیه دراستان و خارج از استان بودند.
وی افزود: هم اکنون ۱۶۶ نفر در عرصه رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی لرستان حضور دارند.
رئیس ستاد انتخابات استان لرستان گفت: هم اکنون ۵۱ نفر درحوزه انتخابیه خرم آباد ودوره چگنی، ۲۵ نفردر بروجرد، ۳۱ نفر در کوهدشت، ۱۹ نفر در دلفان، ۱۷ نفر در دورود، ۱۵ نفر در الیگودرز و هشت نفردر پلدختر داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.
وی بیان کرد : نشاط سیاسی کشور نیازمند حضور حداکثری است و همه انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در سلیقه ها و احزاب مختلف بای در انتخابات حضور داشته باشند.
شاهرخی گفت: ملاک عمل در برگزاری انتخابات قانون بوده و همگان باید به این مهم توجه داشته باشند.
وی افزود: اگرچه برخی از داوطلبان از شرکت در انتخابات بازماندند اما همه گروه های سیاسی معتقد به حضور حداکثری مردم هستند و در این راستا به نحواحسن از رای مردم صیانت خواهد شد و از حقوق همگان در انتخابات دفاع خواهد شد.
وی بیان کرد: در این اصل بی طرفی مسئولان و نیروهای دولتی و مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید رعایت شود و درصورت مشاهده هرگونه تخلف به شدت برخورد خواهد شد.
شاهرخی گفت: با توجه به اینکه لرستان یکی از استان های امن کشور است رعایت اخلاق انتخاباتی و دوری از هرگونه تخلف از داوطلبان و طرفداران آنان یکی از اصول اصلی برگزاری انتخابات سالم و بانشاط است.

مطالب مشابه
دیدگاه ها