آغاز رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری؛ حماسه حضور و همدلی؛ بیش از ۵۲ هزار شعبه اخذ رای در انتظار ۵۴ میلیون ایرانی

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز (جمعه) در هزار و ۶۳ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و بیش از ۵۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در این دو انتخابات ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر واجد شرایط لازم رای دادن هستند که تا ساعت ۱۸ امروز می توانند با مراجعه به شعب اخذ رای در سراسر کشور، آرای خود را به صندوق بریزند.

در این دوره از انتخابات سه میلیون و ۸۸ هزار و ۳۰۰ نفر برای نخستین بار می توانند در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند.
برای برگزاری این انتخابات ۱۲۰ هزار صندوق رای توسط هیات های اجرایی و ستاد انتخابات کشور پیش بینی شده است.
نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذرماه آغاز و تا دوم دی ماه ادامه داشت که در این مدت ۸۰۱ نفر در سراسر کشور نام نویسی کردند که از این تعداد ۱۶۱ نفر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند و از بین تایید صلاحیت شدگان دو نفر انصراف دادند بنابراین ۱۵۹ نفر در عرصه رقابت حضور دارند.
نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از ۲۸ آذرماه آغاز و تا چهارم دی ماه ادامه داشت که در این مدت ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر نام نویسی کردند. شورای نگهبان در بررسی نهایی خود صلاحیت ۶ هزار و ۲۲۹ نفر را تایید کرد که تعدادی از این افراد از عرصه رقابت انصراف دادند و در حال حاضر چهار هزار و ۸۴۴ نامزد در عرصه رقابت انتخاباتی حضور دارند.
تبلیغات نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۲۲ بهمن ماه و تبلیغات نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۹ بهمن ماه آغاز و ساعت هشت صبح پنج شنبه ۶ اسفندماه پایان یافت.
بیش از ۵۰۰ خبرنگار و تصویر بردار از رسانه های ٢٩ کشور جهان برای پوشش خبری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به کشورمان آمده اند.

**مروری بر انتخابات ۹ دوره مجلس شورای اسلامی
در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰، پنج هزار و ۳۹۵ داوطلب نام نویسی کردند که از این تعداد استان تهران با نام نویسی از هزار و ۶۶ نفر و استان اصفهان با نام نویسی از ۴۱۷ نفر بیشترین داوطلب و استان هرمزگان با نام نویسی از ۳۹ داوطلب و استان خراسان شمالی با نام نویسی از ۳۷ نفر کمترین داوطلب را داشتند.
از تعداد پنج هزار و ۳۹۵ داوطلبی که در مجلس نهم نام نویسی کردند ۴۲۸ نفر زنان و ۴ هزار و ۹۶۷ نفر مرد بودند.
در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که در سال ۱۳۸۶ برگزار شد، هفت هزار و۶۰۰ نفر داوطلب نام نویسی کردند. آمار داوطلبان اقلیت های مذهبی شامل زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان آشوری و کلدانی و ارامنه شمال و جنوب ایران در این انتخابات ‎ ۱۷نفر بود.
در سال ۱۳۸۲ هم در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت هزار و ‎ ۱۷۲داوطلب برای کسب ‎ ۲۹۰کرسی مجلس در سراسر کشور نام نویسی کردند. همچنین ‎ ۲۳مرد و یک زن از اقلیت های دینی برای انتخابات مجلس هفتم نام نویسی کرده بودند.
همچنین در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۸، ۶ هزار و ‎۸۶۰ نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند که ازاین تعداد ‎ ۵۰۴نفر داوطلب زن و ۶ هزار و ‎ ۳۵۶نفر داوطلب مرد بودند. در دوره ششم، ‎ ۳۵نفر از داوطلبان اقلیت های دینی برای کسب پنج کرسی نمایندگی این اقلیت ها نام نویسی کردند.
انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در سال ‎ ۱۳۷۴برگزار شد، در این انتخابات در مجموع پنج هزار و ‎ ۳۶۶نفر نام نویسی کردند که ‎ ۳۲۰زن و پنج هزار و ‎ ۴۶مرد داوطلب نمایندگی مجلس بودند.
در سال ۱۳۷۰ نیز که انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد ۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب ثبت نام کردند. این انتخابات در ۱۹۶ حوزه انتخابیه برگزار شد.
در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۶، یک هزار و ۹۹۹ نفر داوطلب نام نویسی و برای رسیدن به ۲۷۰ کرسی بهارستان با یکدیگر رقابت کردند.
همچنین هزار و ۵۹۲ نفر در سال ۱۳۶۲ داوطلب حضور در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی بودند که در ۱۹۳ حوزه انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداختند.
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند سال ۱۳۵۸ برگزار شد که در این انتخابات سه هزار و ۶۹۴ نفر داوطلب نام نویسی کردند تا در ۱۹۳ حوزه انتخابیه و برای کسب ۲۷۰ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کنند.

**مروری بر انتخابات چهار دوره مجلس خبرگان رهبری
انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۴ آذرماه ۱۳۸۵ برگزار شد که در این دور از انتخابات ۴۹۳ نفر داوطلب بودند و مشارکت ۶۱ درصدی در این انتخابات به ثبت رسید.
انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در یکم آبان ماه ۱۳۷۷ با مشارکت ۳۲/۴۶ درصدی برگزار شد که در این انتخابات ۳۹۶ نفر داوطلب بودند.
همچنین در انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان رهبری که ۱۶مهرماه ۱۳۶۹ برگزار شد، ۱۸۰ داوطلب نام نویسی کردند که مشارکت ۰۹/۳۷ درصدی در این انتخابات به ثبت رسید.
نخستین انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۱ برگزار شد که در این انتخابات ۱۶۸ داوطلب نام نویسی کردند و مشارکت ۳۷/۷۷ درصدی به ثبت رسید.

مطالب مشابه
دیدگاه ها