برجام تحریم های سیاسی را هم شکست/تشریح تغییرات منطقی در سیاست ژاپن

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن بعد از ۳۸ سال به ایران تاکید کرد: برجام تحریم سیاسی تحمیلی سال های گذشته را شکسته است و امیدواریم با سفر شینزو آبه به تهران تاثیر بسزایی در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

علاءالدین بروجردی با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران بعد از ۳۸ سال گفت: ژاپن در آسیا و جهان از جمله کشورهای موفق در عرصه اقتصادی است. این کشور بعد از انقلاب اسلامی همواره رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشت هر چند که سیاست خارجی محافظه کارانه ای دارد.

تغییرات منطقی در سیاست ژاپن

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: ارتباط ژاپن با آمریکا و تاثیرپذیری بالا از واشنگتن عامل اصلی رفتار محافظه کارانه توکیو است. بنابراین سفر شینزو آبه به ایران در این مقطع زمانی حاکی از تغییرات منطقی در سیاست این کشور است.

وی با بیان اینکه تغییرات در سیاست توکیو متاثر از توافق های صورت گرفته در عرصه هسته ای است، اظهار داشت: این سفر در فضای سیاسی ایجاد شده از برجام انجام می شود و در شرایطی است که سران کشورهای غربی برای حضور در ایران و همکاری با ما ابراز علاقه می کنند و از مقامات جمهوری اسلامی متقابلا برای سفر به کشورشان دعوت می کنند.

تحریم سیاسی علیه ایران شکسته شده است

بروجردی با تاکید بر اینکه تحریم های سیاسی تحمیلی در سال های گذشته با برجام شکسته شده است، عنوان کرد: باید به این نکته تاکید کرد که برجام بر سیاست جمهوری اسلامی ایران با دنیا و آسیا که یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی است، تاثیراث خوب داشته است.

تاثیر اقتصادی ژاپن در ایران

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بتوانیم با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، از سرمایه گذاری توکیو در عرصه های مختلف به خصوص نفت و گاز بهره مند شویم،فرصت بسیار فراهم خواهد شد تا در اقتصاد کشور تاثیرات مثبتی به جای بگذاریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص همکاری هسته ای با ژاپن در زمینه ساخت راکتورهای کوچک گفت: بر اساس برجام هیچ محدودیتی در بحث های هسته ای وجود ندارد و ما می توانیم در تمام عرصه های با کشورهای جهان همکاری داشته باشیم.

یک روزنامه ژاپنی خبر دارد نخست‌وزیر ژاپن به مقامات ایران اطلاع داده است که در اواخر ماه اوت و زمانی که به کنیا سفر می‌کند دیدار کوتاهی از ایران داشته باشد. پس از لغو تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، شینزو آبه قصد دارد تا اقداماتی را برای تقویت روابط اقتصادی بین ژاپن و ایران اتخاذ کند. این دیدار نخستین سفر رهبران ژاپنی به ایران پس از ۳۸ سال خواهد بود. آخرین نخست وزیر ژاپن کهاز ایران دیدار کرد تاکئوفوکودا بود. این دیدار در سپتامبر ۱۹۷۸ اتفاق افتاد./

مطالب مشابه
دیدگاه ها