جزییات پرونده و مذاکرات هسته ای به روایت بروجردی;آمریکا از مذاکره در سطح رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پشیمان شد

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که زمانی قرار بود به عنوان مذاکره کننده کشور در مذاکرات عمان حاضر شود، نکات متعددی را درباره برجام و حواشی آن مطرح می کند. بروجردی می گوید ایران ذیل فصل هفت بود و تهدید نظامی وجودداشت اما غرب هرگز جرات اجرایی کردن آن را نداشت.

علاءالدین بروجردی با اشاره به اینکه برجام مهمترین موضوع سال ۹۴ بوده است، در این باره که نقطه مثبت برجام خروج ایران از ذیل بند “ب” فصل هفت منشور سازمان ملل است، می گوید: اما منتقدان اعتقاد دارند که ایران هرگز ذیل فصل هفت نبوده و تهدید نظامی علیه ایران وجود نداشته، دلیل این گروه این است که در زمان بررسی این موضوع در سازمان ملل چین و روسیه مخالفت کرده و اجازه چنین اتفاقی را نمی دادند.

تهدید نظامی وجود داشت

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه کلیتی از فصل ۷ منشور سازمان ملل می داند، ادامه می دهد: در فصل هفت منشور سازمان ملل بندهای مختلفی وجود دارد که تهدید نظامی نیز یکی از بندهای این فصل است. با وجود اینکه ایران ذیل این فصل قرار داشت اما منجر به اتفاقات نظامی که در کشورهای دیگررخ داد، نشد و هرگز غرب نتوانست تهدید نظامی خود را اجرایی کند.

این نماینده اظهار می کند که تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل بیشتر تصمیمات سیاسی است که مبتی بر واقعیت و عملکرد کشورها نیست.

بروجردی تاکید می کند: شورای امنیت سازمان ملل به هر میزانی که در مقابل خود اقتدار احساس کند از عهده اعمال تهدید نظامی بر نمی آید. کشورهای عراق و افغانستان نمونه بارز این ادعاست. این دو کشور هم ذیل فصل ۷ بودند و از آنجایی که در مقابل این تهدید اقتدار نشان ندادند هر دو کشور وارد جنگ شدند در حالی که چنین حادثه ای برای ایران رخ نداد.

اقتدار ایران مانع اعمال تهدید نظامی شد

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین می گوید که تدابیر فرمانده کل قوا در طول سال های پس از جنگ تحمیلی شرایطی ایجاد کرد که نظام هر سال متحکم تر شد و دشمن جرات نکرد تهدیدهای نظامی خود را عملیاتی کند. با هر بار رزمایش نظامی که قدرت ایران به نمایش گذاشته شد، غرب یک گام از تهدید نظامی خود عقب گذاشت.

وی بر این باور است که در برابر قدرت های استکباری از جمله آمریکا که از هیچ منطق اصولی بین المللی برخوردار نیستند و می خواهند نظرات خود را اعمال کنند، مقتدر بود تنها شرطی است که می توان با تکیه بر آن در مقابل زورگویی آنها ایستاد که جمهوری اسلامی با همین اقتدار در مقابل آنها ایستادگی کرد.

اقتدار ایران، غرب را پای میز مذاکره آورد

این نماینده می گوید: اقتدار و ایستادگی ایران بر حق و حقوق خود یکی از دلایل اصلی عقب نشینی غرب از زیادی خواهی هایش بود و همین نکته باعث شد آنها پای میز مذاکره بیاند و توافق هسته ای را بپذیرند. بنابراین اقتدار و اتحاد ملی در کنار قدرت نظامی جمهوری اسلامی هرگز به آنها اجازه نداد که دچار اشتباه محاسباتی بشوند و به ایران حمله نظامی داشته باشند.

بروجردی در این باره که در نهایت تهدید نظامی وجود داشت یا خیر عنوان می کند: تهدید نظامی وجود داشت و بارها از سوی رژیم صهیونسیتی که به عامل آمریکا در منطقه است در بالاترین سطح انجام می شد اما هیچگاه جرات عملی کردن تهدیداتشان را پیدا نکردند و پیدا نخواهند کرد.

جنگ ۳۳ روزه لبنان نشان داد که نمی توانند قدرت نظامی ایران را به چالش بکشانند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه در لبنان می گوید: رژیم صهیونیستی با جنگ ۳۳ روزه در لبنان تلاش داشت قدرت نظامی جمهوری اسلامی را به چالش بکشد و در صورت پیروزی به طور مستقیم ایران را هدف بگیرد. بعد از اینکه در این جنگ شکست خوردند متوجه شدند به هیچ وجه نمی توانند با قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مبارزه کنند.

روند عادی شدن فعالیت هسته ای ایران کلید خورد

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در ادامه به موضوع عادی شدن فعالیت هسته ای ایران اشاره می کند و ادامه می دهد: برخی می گویند اگر برجام درست اجرا شود و آژانس فعالیت هسته ای ایران را تایید کند، فعالیت هسته ای بعد از ۱۰ سال عادی می شود اما دولت تاکید دارد که در حال حاضر نیز شرایط ایران عادی است.

وی با اشاره به آخرین گزارشی که یوکیا آمانو درباره فعالیت هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی ارائه کرد، می گوید: بر اساس این گزارش و به گفته دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای محدودیت های ایران برای بهره مندی از دانش و فن آوری های این نهاد بین المللی عملا لغو شد و به نوعی روند عادی شدن فعالیت هسته ای ایران کلید خورد.

روند عادی شدن طولانی و مرحله به مرحله است

با این حال بروجردی اعتقاد دارد که روند عادی شدن فعالیت هسته ای ایران طولانی و مرحله به مرحله است و بر اساس شرایط درج شده در برجام صورت می گیرد پس به نوعی ایران با عادی شدن فعالیت هسته ای فاصله دارد.

وی تاکید می کند: تا شرایط عادی شدن ایران نمی تواند فعالیتی خارج از موارد ذکر شده در برجام داشته باشد. با وجود اینکه محدودیت هایی برای فعالیت ایران وجود دارد اما این محدودیت ها گذار است و در یک پروسه زمانی مشخص به سمت عادی شدن کامل پیش خواهیم رفت.

به گفته بروجردی بر اساس آنچه که در برجام آمده است در محدودیت های هسته ای ایران در موارد مختلف در بازه های زمانی ۸ سال، ۱۰ سال و در برخی موارد بیش از ۱۰ سال برطرف می شود و ایران به شرایط عادی دست پیدا می کند.

حق غنی سازی از قبل از انقلاب برای ایران دیده شده بود اما به رسمیت شناخته نمی شد

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در باره این موضوع که حق غنی سازی شده ایران در دولت روحانی به اثبات رسیده یا دولت و تیم مذاکره کننده از آنجایی که ایران عضویت NPT را دارد کار مهمی انجام داده است اظهار می کند: نباید موضوعات را با یکدیگر مقایسه کرد چرا که این دو مقوله از یکدیگر متفاوت است. اینکه برخی دوستان می گویند ایران به دلیل پذیرش عهدنامهNPT حق غنی سازی را دارد، حرف درستی است و باید بگویم که این عضویت قبل از انقلاب انجام شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی آن را تایید کرد.

وی ادامه می دهد: اما اینکه این حق را دیگر نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل آن را به رسمیت بشمارند و برای آن تصمیم بگیرند مقوله ای جداست. در واقع این حق با وجود عضویت ایران در NPT محقق نشده بود که پس از توافق با گروه ۱+۵ و برجام محقق شد.

دولت روحانی حق غنی سازی را به اثبات رساند

بروجردی با تاکید بر اینکه دولت روحانی و تیم مذاکره کننده به رسمیت شمردن حق غنی سازی را نهایی کردند، می گوید: در این مدت که غرب چنین حقی برای ایران قائل نبود، ما معطل آنها نماندیم و در طول سالهای گذشته بر اساس قوانین بین المللی و حقوقی که برای ایران در زمینه هسته‌ای در نظر گرفته شده بود، فعالیت خود را با وجود تمام محدودیت ها و تحریم ها دنبال کردیم.

در جمهوری اسلامی تصمیمات بر اساس ساختار تعریف گذشته اتخاذ می شود

منتقدان دولت روحانی همچنین تاکید می کنند که این دولت برای حفظ و تثبیت خود دست به هرکاری زد که توافق هسته ای به نتیجه برسد. آنها با اینجا پیش رفتند که می گویند مقامات بلند مرتبه کشور نیز از جزییات برجام اطلاعی ندارد. با این حساب این گروه بر این باروند که دولت در سطحی بسیار بالا تخلف کرده است. بروجردی با اشاره به این نکات توضیح می دهد: تصور می کنم در نظام جمهوری اسلامی تصمیمات با انسجام، مشورت، چارچوب مبنایی قانونی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود. این طور نیست که هر کسی حتی رئیس جمهور هر تصمیمی که می خواهد بگیرد.

وی با رد این ادعاها ادامه می دهد: در نظام جمهوری اسلامی همه چیز در چارچوب تصمیمگیری ساختاری به پیش می رود و هیچ اقدامی بدون روند قانون خود نمی تواند به سرانجام برسد. اگر در جریان برجام گفته شد که برخی رویکردی اتخاذ کردند و یا تصمیماتی گرفته شده اما در نهایت دیدیم که در زمان تایید نهایی همان خطوط قرمز تعیین شده لحاظ شد. بنابراین عدم هماهنگی بین تصمیمات دولت با مقامات بلند مرتبه نادرست است.

آمریکا از مذاکره در سطح رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پشیمان شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در باره مذاکرات ایران با عمان برای فعالیت هسته ای می گوید: از آنجایی که در آن دوره قرار بود از طرف آمریکا رئیس کمیسیون سیاست خارجی آنها پای میز مذاکره بیاید، قرار شد به طور متقابل هم بنده در مذاکرات هسته ای حضور پیدا کنم اما به نظر می آید که دبیرخانه آمریکا از این تصمیم پشیمان می شود و نظر مثبت نسبت به اینکه رئیس کمیسیون آنها در مذاکرات حاضر شود نشان نمی دهد بنابراین حضور بنده نیز در مذاکرات منتفی می شود.

مطالب مشابه
دیدگاه ها