جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی در مورد بررسی گزارش اجرای سه ماهه برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نشست عصر دوشنبه ۱۳اردیبهشت این کمیسیون با حضور رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام را تشریح کرد.

علاءالدین بروجردی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طبق مصوبه مجلس، وزیر امور خارجه باید هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش ارائه کند.
وی تصریح کرد: این گزارش به‌موقع به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شده بود ولی در جلسه عصر امروز قرار شد درباره گزارش ارائه شده تبادل نظری داشته باشیم.
بروجردی اظهار داشت: آقای عراقچی به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و این گزارش را در دو بخش تشریح کرد.
وی افزود: بخش اول اجرای تعهدات هسته ای ما در مقاطع مختلف بود اعم از ذخایری که تبادل شد و وضعیت فردو و آب سنگین اراک و مجموعه تعهداتی که در برجام داده بودیم و تعهداتمان را به‌موقع انجام دادیم.
بروجردی اظهار داشت: بخش دوم نیز مربوط به تعهدات طرف مقابل در برابر رفع تحریم ها بود تحریم هایی که لغو آن شاه بیت مذاکرات هسته ای و توافق برجام به حساب می آید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: براساس گزارش آقای عراقچی ، آنها همزمان و به‌هنگام تعهدات خودشان را به این معنا عمل کرده بودند که همه ساختار حاکم بر تحریم ها را که مصوب کرده بودند در یک عمل مقابل آن تصمیم امضا کردند هم امریکایی ها در سطح رئیس جمهور و هم وزرای کشورهای ذی‌ربط اتحادیه اروپا و عملاً به لحاظ ساختاری تحریم ها برداشته شد.
وی ادامه داد: اما با توجه به پیچیدگی های حاکم در صحنه و مجموعه بانک ها و فشارهای پنهان امریکایی ها یعنی همان ایران هراسی، به گونه ای عمل کردند که عملاً بانک های بزرگ جرأت انجام دادن این کار را نداشته باشند البته براساس نظرهایی که ارائه شد ظرف دو هفته گذشته و بعد از گزارشی که جان کری ارائه کرده بود وضعیت رو به بهبود است.
بروجردی افزود: به عنوان مثال ما حتی حقوق کارمندان سفارتخانه ها را هم از طریق غیرمعمول می فرستادیم ، سیستم سوئیفت باز شده است منتهی برخی از بانک ها جرأت ورود به ریل تحریم های میلیاردی اعمال شده از طرف امریکا را نداشتند و این طرح کم کم در حال ریزش است و زمینه نسبت به گذشته در حال بهبود است.
نماینده مردم بروجرد اظهار داشت: در مقوله نفت که عملاً به یک میلیون بشکه محدود شده بودیم این محدودیت ها برداشته شده است و طبیعتاً در این مدت مشتری خودمان را از دست داده ایم و بازیافت این مشتری ها و افزایش سقف تولید زمانبر است هر چند براساس گزارش وزیر نفت فروش نفت به دو برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: براساس چشم انداز وزارت امور خارجه و گزارش ارائه شده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مثبت است.
بروجردی گفت: تصمیم ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این است که در هفته آینده و هفته پس از آن همه ارگان های درگیر با تحریم را دعوت و گزارش های آنها را دریافت کنیم.
وی ادامه داد : بعد از سفر رئیس جمهور به فرانسه موضوع توافق صورت گرفته برای خرید ایرباس را به فرض مثال بررسی خواهیم کرد که این موضوع به کجا رسیده است و به چه میزان توانسته ایم قطعات را بگیریم .
بروجردی اظهار داشت : ان‌شاءالله در دو هفته آینده این کار را انجام خواهیم داد تا به جمع بندی کامل برسیم تا برای شش ماه آینده از زمان اجرای برجام به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی تکلیف مجلس به صحن علنی گزارش ارائه کنیم .
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد سرقت دو میلیارد دلاری اموال ایران ازجانب امریکا در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : این موضوع هم جزو سوالات بود.
وی افزود : این مسئله یک پروسه پیچیده چندین ساله بود و توصیه های وزارت خارجه مبنی بر اینکه بانک مرکزی نباید به این مسئله ورود می کرد مطرح شد و سیاست کلی ما این است که مجموع اموالمان را در بانک های دنیا در مسیری که امریکا – این سارق بزرگ جهانی – نتواند دستبرد بزند، قرار دهیم.
بروجردی گفت : متاسفانه بر اساس گزارش وزارت خارجه به این توصیه ها عمل نشده و در مسیری قرار گرفته بود که این فرصت برای امریکا ایجاد شد .
وی افزود : بعد از آنکه امریکایی ها در چند سال قبل اقدام کرده بودند و شکایت از امریکا در سیستم قضایی آن کشور صورت گرفته بود لذا طبیعی بود که سیستم قضایی آن کشور نیز به نفع امریکا نظر دهد و این اشتباهی بود که از طرف سیستم بانک مرکزی ما در آن مقطع صورت گرفته بود و نباید این فرصت را به امریکایی ها می دادیم .
بروجردی تاکید کرد: در هر صورت درست است که امریکا یکی از شش کشور مورد توافق است اما قطعا دشمن ما و به دنبال ضربه زدن به منافع ماست .
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: توصیه ما به شهروندان ایرانی از کودتای ۲۸ مرداد تا به امروز این است که کسانی که از امریکا ضرر دیده اند اقامه دعوا کنند.
وی گفت : به فرض مثال بعد از تحریم ها تعداد زیادی از ایرانی ها را امریکا ربوده و ضرباتی به خانواده آنها وارد شده که باید در محاکم ما اقامه دعوا و دنبال شود.
بروجردی در پایان تاکید کرد : امریکا بداند بازی، بازی دو طرفه است و ما هم در دفاع از حقوق ملتمان جدی هستیم.

دیدگاه ها