واکنش بروجردی به مصوبه ممنوعیت خرید آب سنگین ایران در کنگره آمریکا: بسیار خرسند شدیم

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در خصوص مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا گفت: اعتراف اوباما مبنی بر کیفیت بالای آب سنگین ایران برای جمهوری اسلامی ایران سند محکمی است علاوه بر اینکه کارشناسان و متخصصین بین المللی نیز کیفیت آب سنگین ایران تایید می کنند که این امر نیز باعث افتخار است .

بروجردی در ادامه این مطلب افزود:کنگره آمریکا مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین ایران توسط ایالات متحده داشته که این مصوبه موجب خرسندی ما است چرا که آب سنگین در همه جای دنیا کالایی راهبردی است .

وی ادامه داد: علاوه بر ماهیت راهبردی مقوله آب سنگین، با تبلیغاتی که آمریکایی ها در این زمینه انجام دادند تبلیغی مثبت برای این فراورده ملی بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

بروجردی در خصوص وضعیت بازار جهانی برای خرید آب سنگین ایران تصریح کرد: مشتری در بازار جهانی برای آب سنگین ما وجود دارد و هیچ نیازی به خرید آمریکا نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص احتمال وتوی این مصوبه کنگره توسط باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفت: مساله مهم برای ما این است که ما مشتریان بهتری از امریکا برای فروش آب سنگین داریم و حتی اگر اوباما این مصوبه را وتو نکند بازار کشورهای متعدد بر روی این فراورده استراتژیک ما باز است.

به گزارش جمهوریت، هفته گذشته نمایندگان کنگره آمریکا با ۲۵۱ رای مثبت در مقابل ۱۶۸ رای منفی، طرح ‘ران دسانتیس’ نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا را تصویب کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش از این، طرح مشابهی در سنای آمریکا شکست خورده بود.  ماه گذشته دولت اوباما توافق کرد که ۳۲ تن آب سنگین را به بهای ۸٫۶ میلیون دلار از ایران بخرد. مصوبه مجلس نمایندگان بر آن توافق تاثیری نخواهد داشت، بلکه خریدهای سال آینده را ممنوع خواهد کرد. مصوبه مجلس نمایندگان باید به تایید سنا نیز برسد. کاخ سفید گفته است این طرح را وتو خواهد کرد. پس از این مصوبه،سید عباس عراقچی در واکنش به آن گفت: این مصوبه از نظر ما اهمیتی ندارد و ما به تولید آب سنگین ادامه می دهیم. وی با بیان اینکه طبق برجام آمریکا و هیچ کشور دیگری ملزم به خرید آب سنگین از ایران نیست، تصریح کرد: میزان مورد نیاز خود را بر می داریم و مازاد آنرا برای فروش به بازارهای جهانی عرضه خواهیم کرد. رئیس ستاد پیگیری برجام خاطر نشان کرد: امروز برای فروش ۴۰ تن آب سنگین در حال رایزنی هستیم.

دیدگاه ها