بروجردی: تصویب پروتکل الحاقی در مجلس منوط به انجام تعهدات آمریکا در برجام است

علاءالدین بروجردی گفت: در شرایط کنونی ایران با بدعهدی و عدم اجرای تعهدات آمریکایی ها در بحث اجرای برجام مواجه است، از این رو تا زمانی که وضعیت به همین منوال باشد، جمهوری اسلامی هیچ اقدامی در بحث پروتکل الحاقی انجام نمی دهد.

علاء الدین بروجردی در گفت وگو با خانه ملت، درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: قطعا غربی ها در گام نخست باید برادری خود را در بحث برجام به جمهوری اسلامی اثبات کنند و سپس به دنبال تصویب پروتکل الحاقی در ایران باشند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی ایران با بدعهدی و عدم اجرای تعهدات آمریکایی ها در بحث اجرای برجام مواجه است، از این رو تا زمانی که وضعیت به همین منوال باشد، جمهوری اسلامی هیچ اقدامی در بحث پروتکل الحاقی انجام نمی دهد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره توافق هسته ای، افزود: این مصوبه دست نمایندگان مجلس و مقامات کشورمان را برای اقدام متقابل در برابر بدعهدی های آمریکایی ها باز گذاشته است و مجلس می تواند در این حوزه تصمیمات دیگری را اتخاذ کند.

بروجردی تصریح کرد: بررسی و تصویب پروتکل الحاقی در مجلس زمانی قابل مطرح کردن است که اصل توافق برجام وارد مرحله عملیاتی بر اساس تعهدات طرف مقابل شود، حال که هنوز کشورهای غربی به ویژه آمریکا وارد مرحله عملی نشده اند، صحبت کردن درباره پروتکل الحاقی نا به جا است.

بر اساس متن توافق هسته ای روز انتقالی، هشت  سال  پس  از  روز  توافق  خواهد  بود،  یا  تاریخی  که  مدیرکل  آژانس  گزارشی ارائه  نماید، مبنی بر اینکه آژانس به نتیجه گیری گسترده تر خود مبنی بر اینکه تمام مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز  باقی  می  ماند،  هرکدام  زودتر  باشد .

در آن روز، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخشهای ۲۰ و  ۲۱ پیوست ۵ (تصویب لغو تحریم های هسته ای در کنگره و مجالس کشورهای ۱+۵) را  انجام  می  دهند  و ایران، منطبق با  نقش قانونی  رییس  جمهور و مجلس بر اساس قانون اساسی، تصویب پروتکل الحاقی را پیگیری خواهد کرد.

دیدگاه ها