دیدار علاءالدین بروجردی و هیات همراه با فرمانده امداد و نجات نفتکش سانچی

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه بعدازظهر امروز از پکن وارد شانگهای شدند و بلافاصله با حضور در سازمان امور دریائی شانگهای با آقای “شن چون وی” فرمانده عملیات امداد و نجات #سانچی مذاکرات خود را درباره ابعاد فاجعه نفتکش سانچی و سرنوشت سرنشینان آن آغاز کردند.

“شن چون وی” در این دیدار گزارشی تفصیلی راجع به زمان و نحوه امدادرسانی مطرح نمود و گفت ما هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم و ده کشتی امداد و نجات اضافه بر کشتی های ژاپن و کره جنوبی به منطقه اعزام نمودیم، ولی متاسفانه شرایط جوی، دوری از ساحل و محموله کشتی اعزامی بود که کار را با دشواری فراوانی مواجه کرد و انفجارهای پی در پی مانع از خاموش شدن کشتی شد.

بروجردی در این ملاقات تاکید کرد انتظار جمهوری اسلامی ایران بویژه خانواده های محترم سرنشینان نفتکش سانچی، تعیین تکلیف نهایی سرنشینان این کشتی است و تشکیل کارگروه مشترک برای تعیین تکلیف یک ضرورت جدی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین پیشنهاد داد کمیته ارتقاء استاندارد این نفتکش ها که همیشه ممکن است با حوادث مشابهی مواجه باشند تشکیل شود و همچنین رزمایشهای مشترک بین ایران، چین و سایر کشورهای دارای نفتکش جهت کسب آمادگی لازم توسط نیروهای امداد و نجات در شرایط بروز حوادث مشابه برگزار گردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید نمود سازمان جهانی دریانوردی IMO باید در استانداردها و مقررات خود تجدید نظر جدی کند و شرکت سازنده این کشتی که شرکت هیوندائی است باید پاسخگوی عدم مقاومت این کشتی در برابر تصادف باشد.

لازم بذکر است که براساس اطلاعات موجود کشتی چینی در اولین مرحله از تصادف پنج و نیم متر کشتی سانچی را شکافته و موجب انفجار مواد سوختی و وقوع این فاجعه تلخ شده است.

کشتی سانچی روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بندر عسلویه را با محموله حدود یک‌میلیون بشکه میعانات گازی به‌مقصد یکی از بنادر کره جنوبی ترک کرد و روز شنبه (۱۶ دی‌ماه) ساعت هشت شب به‌وقت محلی با یک کشتی فله‌بر تحت پرچم هنگ‌کنگ و با خدمه چینی برخورد کرد.

در این حادثه ۳۲ خدمه این نفتکش مفقود شدند که تاکنون پیکر سه خدمه آن پیدا شده است، بر همین اساس در این جلسه توافق شد کارگروهی مشترک برای تعیین تکلیف نهایی باقی سرنشینان سانچی تشکیل شود.

دیدگاه ها