علاء الدین بروجردی در چین؛ ترامپ خود را بیشتر منزوی می کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضع چین و روسیه درباره برجام گفت: تصور می کنم رئیس جمهور آمریکا خود را بیشتر منزوی می کند.

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پکن، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس تلفنی وزرای خارجه چین و روسیه در حمایت از برجام گفت: تصور می کنم، رئیس جمهور آمریکا خود را بیشتر منزوی می کند.

بروجردی در حاشیه آیین گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دیدار با معاون وزیر خارجه چین افزود: نظر چین و روسیه درباره برجام، حائز اهمیت است و فکر نمی کنم آمریکایی ها بتوانند به تنهایی کاری کنند. وی گفت: بقیه کشورهایی که توافق نامه هسته ای را امضاء کردند، به آن متعهد هستند.
بروجردی با بیان اینکه روابط ایران و چین خوب پیش می رود، گفت: هم وزارت خارجه و هم دیگر مقامات چین باید برای باز کردن گره مشکلات بانکی تلاش کنند.
معاون وزیر خارجه چین هم با تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رئیس جمهور و وزیر خارجه چین نیز جشن ملی ایران را به دولت و مردم ایران تبریک گفتند.

چن شیائو دونگ، در خصوص مکالمه وزرای خارجه چین و روسیه افزود: وزاری خارجه دو کشور مکالمه تلفنی داشتند و وزیر خارجه چین نیز مواضع چین را برای صیانت از برجام ابراز کرده است. وی گفت: در این موضوع روسیه هم با چین، دیدگاه مشترکی دارد.

شیائو دونگ با بیان اینکه روابط دو کشور به خوبی پیش می رود افزود: با سفر رئیس جمهور چین به ایران، روابط دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء یافته است. وی همکاری دو کشور را در چارچوب یک کمربند یک جاده، رو به جلو خواند و ابراز امیدواری کرد دو طرف باید یادداشت تفاهم های امضاء شده را اجرا کرده و همکاری در زمینه های مختلف را تقویت کنند.

وی با قدردانی از سفیر ایران برای تلاش برای ارتقاء روابط دو کشور و همکاری در خصوص حادثه سانچی گفت: در حال حاضر کارگروهی برای پیگیری این حادثه تشکیل شده است و آمادگی داریم پیگیری های بعدی این حادثه را با همکاری هم انجام دهیم .

معاون وزیر خارجه چین گفت: در خصوص مشکلات بانکی ، دولت چین از بانکها خواسته است همکاری عادی با بانک های ایران داشته باشند اما بانک های چین نیز ملاحظات خود را دارند اما برای پیگیری این موضوع تلاش خواهیم کرد. وی افزود: بعضی از امور بانکی از سرگرفته شده است اما سعی می کنیم این موضوع به سطح عادی برگردد.

چن شیائو دونگ، با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان شانگهای در آینده ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ایران نیز در این اجلاس شرکت کند که بروجردی در این خصوص گفت : انتظار ما حمایت جدی چین از عضویت ایران در سازمان شانگهای است.

دیدگاه ها