آغاز همایش بین المللی اقتصاد در شهر ساراتوف ، با سخنرانی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

همایش بین المللی اقتصاد در شهر ساراتوف روسیه با سخنرانی علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان آغاز شد.

 

 

متن کامل سخنرانی جناب آقای علاءالدین بروجردی رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران به شرح زیر است:

خانم ها و آقایان،
مایلم مراتب خرسندی خود را برای حضور در جمع شما در این هم اندیشی مهم ابراز و از جناب آقای والری رادایف استاندار محترم ساراتف و همکارانشان که زمینه برگزاری آن را فراهم نموده اند، قدردانی نمایم و بر این نکته تاکید کنم که حضور هیات ایرانی در این هم اندیشی بنابر دعوت رئیس محترم دومای روسیه جناب آقای والودین که زحمت آن را دوست گرانقدر و همکار ارجمند جناب آقای اسلوتسکی تقبل نمودند که در این جمع از ایشان قدردانی می نمایم.
هیات ایرانی متشکل از جناب آقای بختیاری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی،جناب آقای نورقلی پور دبیر اول کمیسیون صنایع،جناب آقای مرادی از کمیسیون انرژی و جناب آقای جمالی و جناب آقای نجفی از کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جناب آقای مهرفرد معاون وزیر جهادکشاورزی ج.ا.ایران می باشد.

حضار محترم،
با توجه به اینکه این هم اندیشی در روسیه برگزار می گردد، می طلبد که اشاره ای کلی به مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه داشته باشم. روابط ایران و روسیه دارای قدمتی بیش از ۵۰۰ سال است که طی سالهای اخیر شکل جدیدی به خود گرفته و به لحاظ کمی و کیفی در کلیه ابعاد گسترش یافته است. درحال حاضر، روابط دو کشور به واسطه اراده جدی سران جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای توسعه مناسبات در کلیه زمینه ها، در عالی ترین وضعیت خود قرار دارد. دیدارهای تاریخی و راهبردی جناب آقای پوتین رئیس جمهور روسیه با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری، ۱۱ بار دیدار روسای جمهور، ۶ مرتبه دیدار روسای پارلمان ها و بیش از ۲۰ بار ملاقات های وزرای خارجه ایران و روسیه طی۴ سال گذشته، بیانگر اهمیتی است که رهبران دو کشور برای مناسبات فی مابین تهران و مسکو، قائل می باشند.

خانم ها و آقایان،
همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در ابعاد دوجانبه و چند جانبه دستاوردهائی به دنبال داشته که به نفع ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی بوده است. اوج این همکاری ها در مبارزه با تروریسم و افراط گرائی به ویژه در زمینه مبارزه با داعش در سوریه بود، که در نتیجه آن تروریست ها شکست خوردند و تمامیت ارضی سوریه حفظ گردید. برجام نمونه دیگری از همکاری های موفق ایران و روسیه در عرصه بین المللی و در واقع پیروزی دیپلماسی و به نوعی، مقابله با یکجانبه گرائی آمریکا بود که نه تنها به حفظ صلح در جهان کمک نمود، بلکه می توان آن را بعنوان الگوئی برای حل و فصل مهم ترین مناقشات بین المللی، در نظر گرفت.

حضار محترم،
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در شرایط کنونی دارای چالش ها و تهدیدهای مشترکی نیز می باشند که همدلی و همکاری نزدیکتر بین دو کشور را در جهت مقابله با آنها، ایجاب می نماید. مواد مخدر با منشاء افغانی که از زمان سرنگونی طالبان و حضور آمریکائی ها، میزان تولید آن در افغانستان ۴۰ برابر شده و قاچاق سازمان یافته مواد مخدر، تروریسم که غرب از آن بعنوان ابزار و بهانه ای برای حمله به یک کشور یا متهم کردن کشورهای دیگر و یا بی ثبات سازی سایر کشورها (داعش در سوریه) استفاده می نماید، یکجانبه گرائی آمریکا که یکی از ریشه های بی ثباتی در جهان می باشد، تحریم های غرب علیه ایران و روسیه که با دو هدف «مهار» و «انزوای» دو کشور صورت می گیرد، دکترین جدید اتمی آمریکا که بسیار خطرناک است و به سمتی می رود که بتواند سلاح هسته ای را به سلاحی قابل بکارگیری در منازعات و درگیری ها تبدیل نماید، همگی از جمله تهدیدها و چالش های مشترکی هستند که ایران و روسیه با آنها مواجه می باشند.

خانم ها و آقایان،
امروزه امنیت و سرمایه گذاری دو مقوله درهم تنیده و به هم وابسته می باشند. بدون شک، زیرساخت های اقتصادی یک کشور نیازمند پیشرفت و توسعه است، اما برای تحقق توسعه، جذب سرمایه گذاری خارجی ضروری می باشد. با توجه به حساسیت های امنیتی و لزوم بهره مندی از منافع مشترک، لازم است که طرف های همکاری، تعریف مشخصی از منافع مشترک خود داشته باشند تا همکاری امکان پذیر گردد. فضای سیاسی حاکم بر روابط کشورها نیز می تواند بر همکاری های اقتصادی بین کشورها و طرح های سرمایه گذاری موثر باشد. سیاست های غیر منطقی ترامپ که موجب اعتراض هم پیمانان اروپایی آمریکا نیز شده است،می طلبد که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و چین با تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مهمی مانند هند و پاکستان و ترکیه همکاری های اقتصادی جدیدی را در منطقه بوجود آورند.

حضار محترم،
یکی از ظرفیت های مهم برای توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی بین کشورها در کنار حوزه های دولتی، تعامل و همکاری بخش های خصوصی، تجاری و استانی است. با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی ایران و روسیه، ضروری است که روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور متناسب با تعاملات سیاسی، تقویت گردد. از این رو، از تقویت همکاری های استانی و منطقه ای در راستای تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور از طریق برگزاری همایش ها و نمایشگاههای استانی، استقبال می کنیم. توسعه روابط اقتصادی فقط در حد پایتخت های دو کشور نیست، بلکه معتقدیم استان ها به خاطر داشتن ظرفیت ها و توانمندی های زیاد، یکی از پایه های اساسی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور می باشند. تاکنون چندین همایش مهم جهت بررسی روابط اقتصادی فی مابین دو کشور، در قالب همایش همکاری های منطقه ای و استانی، برگزار شده و قرار است همایش جدیدی با همین موضوع، در سال ۲۰۱۸ در روسیه برگزار شود. درحال حاضر ۱۵ استان جمهوری اسلامی ایران با استان ها، جمهوری ها و مناطق مختلف روسیه ارتباط و همکاری دارند. سایر استانهای دو کشور نیز دارای توانمندیهای زیادی برای همکاری می باشند. تلاش می کنیم در راستای توسعه مناسبات اقتصادی، زمینه برقراری هرچه بیشتر ارتباط بین استان های ایران و استان ها و مناطق روسیه را فراهم نمائیم.
استان زیبای ساراتوف که از طریق رود ولگا با ایران هم مرز و دارای مردم و دولتمردانی مهربان و کوشا و همچنین ظرفیت های زیادی است، می تواند با یک یا چند استان ایران مرتبط گردد. می طلبد که بخش های خصوصی طرفین نیز با یکدیگر همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند، چراکه در شرایط کنونی، از حمایت های سطوح بالای دولتی برخوردارند.

خانم ها و آقایان،
جالب است بدانید که هم زمان با همایش ساراتف، چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوجانبه را داریم که هم اکنون (۶-۵ مارس ۲۰۱۸ برابر با ۱۵-۱۴ اسفند ۱۳۹۶) در مسکو درحال برگزار شدن است. بر این باوریم که در کنار مکانیسم های دولتی موجود، باید تلاش کنیم تا از طریق برگزاری همایش های اقتصادی با مشارکت بخش های خصوصی، تجاری، بازرگانی و استانی، ضمن شناسائی و نشان دادن توانمندیهای بخش های مذکور، زمینه توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و بازرگانی بین دو کشور را فراهم نمائیم.

در پایان لازم می دانم از برگزار کنندگان این همایش مهم مجدداً تشکر و تأکید نمایم که دولت جمهوری اسلامی ایران از هر گونه ابتکاری که به رونق همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور منجر شود، حمایت می‌کند.

از استقبال و مهمان نوازی شما سپاسگزارم.

دیدگاه ها