بروجردی:ضرورت برخورد جدی با عاملان نابه‌سامانی تخصیص ارز به زوار اربعین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از نحوه مدیریت تخصیص ارز به زوار و مدیریت حوزه حمل و نقل در ایام اربعین حسینی(ع)، تصریح کرد: بانک مرکزی باید با عاملان نابه‌‎سامانی در نحوه تخصیص ارز به زوار برخورد جدی کند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به برپایی راهپیمایی عبادی و سیاسی اربعین حسینی(ع)، اظهار کرد: این گردهمایی عظیم مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، مظلومیت امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارد و همه سلایق سیاسی و ملیتی را دور هم جمع می‌کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور غیرمسلمانان در راهپیمایی امسال کاملا محسوس بود، افزود: اکثر بار این حرکت بزرگ و عظیم بر دوش مردم عراق بود که همه موجودیت خودشان را در این مسیر هزینه کردند و عشایر عراق و عشایر عرب خوزستانی در کشور ما با همین روش عمل می‌کنند.

مردم ساعت‌ها در صف اخذ ارز منتظر بودند

وی ادامه داد: در عین حال نواقص زیادی در جریان این سفر وجود داشت که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها روش تخصیص ارز به زائران اربعین حسینی بود. دولت پول ارز را از زائران اخذ کرده و موظف است که ارز مورد نیاز را تحویل آن‌ها دهد اما به بدترین شکل ممکن عمل شد و مردم ساعت‌های متمادی در صف باجه‌های دریافت وجه معطل ماندند.

بروجردی اضافه کرد: برای مثال یکی از محل‌های دریافت ارز، کنسولیگری‌های ایران در عراق معرفی شده بود که مشخص شد سرکنسول‌های ایرن در نجف از این مسئله هیچ اطلاعی نداشتند یا یکی دیگر از محل‌های توزیع ارز به زوار فرودگاه نجف اعلام شد که فرودگاه نجف با این حجم از تردد به هیچ عنوان محل مناسبی برای این اقدامات بانکی نیست.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه به هیچ عنوان رفتار محترمانه‌ای با زوار برای دریافت ارز نشد، اضافه کرد: اینکه این نابسامانی در تخصیص ارز را به گردن طرف عراقی بیندازیم نوعی فرافکنی است و مقصر در اینجا قطعا مسئولان داخلی هستند.

برخلاف سال‌های گذشته بسیاری از خدمات با ریال ارائه نمی‎شد

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یادآور شد: البته کاهش ارزش پول ملی نیز مزید بر علت بود که ارائه ارز به زوار به مشکل چراکه در بسیاری از مناطق بر خلاف سال‌های گذشته ریال قبول نمی‌شد و زوار ناچار به تهیه ارز بودند.

این نماینده مردم در مجلس بر ضرورت عذرخواهی از مردم و زوار تأکید کرد و گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید با افراط خاطی در این مسئله به صورت جدی برخورد کند.

بروجردی ادامه داد: همچنین در حوزه حمل و نقل در مسیر برگشت از ایلام به تهران نرخ اتوبوس بر اساس شنیده‌های مردمی تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که این یک اشکال جدی ناشی از نبود هیچ گونه نظارت است.

اجازه پرواز با نصف قیمت به ناوگان هوایی ساها داده نشد

وی تصریح کرد: همچنین نرخ هواپیما در مسیر بازگشت نیز دوبرابر شده بود که به هیچ عنوان این موضوع نیز توجیه پذیر نیست این درحالیست که مسئولان شرکت هواپیمایی ساها متعلق به ارتش اذعان داشتند که نصف قیمت می‌توانند به مردم خدمات دهند اما به دلایل واهی فرسودگی ناوگان اجازه پرواز در این شرایط تحریمی را ندارند در حالیکه سایر کشورها ناوگانی به مراتب با سن و سال بالاتر و فعال دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر بازنگری جدی در زمینه برگزاری راهپیمایی عبادی و سیاسی اربعین تأکید و اظهار کرد: باید کار را به دست مردم سپرد تا از این نابه سامانی‌ها بتوانیم فاصله بگیریم./

دیدگاه ها