روایت بروجردی از تجربه تلخ همکاری ایران با آمریکا در افغانستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه افغانستان خاطرات تلخی از آمریکا دارد؛ در یک مقطع زمانی ایران نهایت کمک را در زمینه افغانستان به آمریکایی‌ها ارائه افغانستان کرد اما خروجی همه آن همکاری‌ها این بود که ایران از سوی آمریکایی‌ها محور شرارت نامیده شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
علاءالدین بروجردی

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص حضور ایران در مذاکرات اخیر پیرامون وضعیت افغانستان و تکاپوی آمریکایی‌ها در این زمینه برای مذاکره با ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه افغانستان خاطرات تلخی از آمریکا دارد؛ در یک مقطع زمانی ایران نهایت کمک را در زمینه افغانستان به آمریکایی‌ها ارائه افغانستان کرد اما خروجی همه آن همکاری‌ها این بود که ایران از سوی آمریکایی‌ها محور شرارت نامیده شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این شرایط نشان می دهد که آمریکا کشوری پیمان شکن و غیر قابل اعتماد است و با توجه به اینکه محور مذاکرات اعتماد است، طبیعتا، زمینه‌ای برای مذاکره ایران و آمریکا در زمینه افغانستان وجود ندارد.

سفر هیات طالبانی به ایران و سفر شمخانی و عراقچی به افغانستان برای مذاکره

وی با اشاره به نقش آمریکا در تحولات افغانستان، افزود: نقشی که آمریکایی‌ها در افغانستان بازی کردند، نقشی تخریبی بود و هیچ گونه کمکی به ایجاد امنیت پایدار در افغانستان نکرد.

بروجردی در خصوص سفر هیات طالبانی به ایران و سفر شمخانی و عراقچی به افغانستان برای مذاکره با مسئولان کشور افغانستان، ادامه داد: ایران در طول چند دهه گذشته در ارتباط با بحران افغانستان همواره با طرف‌های مختلف مذاکراتی را انجام داده است.

مذاکره ایران و طالبان برای چیست؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: از زمانی که مجاهدین در حال جهاد بودند و تا زمانی که آن‌ها قدرت را در دست گرفتند، ایران در سطوح مختلف مذاکراتی را در زمینه افغانستان انجام می‌داد زیرا سیاست ایران کمک به حل بحران افغانستان بوده و این نقش را همیشه ایفا کرده است.

وی در خصوص اینکه مذاکره ایران و طالبان برای چیست؟، افزود: گروهک‌هایی که به عنوان تروریست در سازمان ملل مصوب شده اند، النصره و داعش هستند و بنابراین ایران با گروه‌های تروریستی که در کشتار مردم سوریه نقش داشته‌اند هرگز مذاکره نمی‌کند، مذاکره ایران و طالبان قابل تسری به سایر گروه‌های تروریستی نیست.

بخش زیادی از خاک افغانستان در دست طالبان است و ایران به همین دلیل وارد مذاکره با این گروه شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه ایران برای حل بحران‌ها همیشه معتقد است که مذاکره مهمترین محور برای حل مشکلات است، بیان کرد: بخش زیادی از خاک افغانستان در دست طالبان است و ایران برای حل بحران می‌خواهد از شیوه مذاکره کمک خود را به حل این بحران ارائه کند.

بروجردی با اشاره به اهداف ایران برای تلاش جهت تحقق آرامش در افغانستان، اظهار داشت: افغانستانِ آرام و امنیت پایدار در این کشور به نع مردم افغانستان و جمهوری اسلایمی ایران است./

دیدگاه ها