بروجردی: ایجاد کانال INSTEX زایمان دیررس بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:ایجاد کانال INSTEX زایمان دیررس بود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
علاءالدین بروجردی

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران، اظهار داشت: کانال مالی INSTEX زایمان دیررِس بود. اروپایی‌ها باید هر چه سریعتر وعده خود را سرعت ببخشند و آن را عملی کنند زیرا آمریکا قطعا فشار خود را ادامه خواهد داد. گام نخست اروپایی‌ها در راه‌‌اندازی این کانال خوب است اما نباید به این میزان بسنده کرد لذا اروپایی‌ها باید گام‌های بعدی را بردارند تا موفقیت خود در برابر فشار آمریکایی ها را ثابت کنند و به همه کشورها نشان دهد که مستقل تصمیم گیری می‌کنند.

آیا با راه‌اندازی INSTEX موانع فروش نفت ایران براشته می‌شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی INSTEX موانع فروش نفت ایران براشته می‌شود یا خیر، بیان کرد: همین که سد پیش روی آمریکا را شکسته‌اند، خوب است اما در حال حاضر محدود است اما باید در آینده دایره بسیار گسترده‌تری داشته باشد تا همه حوزه‌های تجاری با ایران بدون استثناء را شامل شود، اروپایی‌ها بر اساس توافق برجام تعهداتی دارند که اکنون نیز باید اجرائی شود.

بروجردی با یادآوری وعده اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام و تضمین تامین منافع ایران از توافق، ادامه داد: راه اندازی INSTEX به عنوان گام اول برای ارایه تضمین عملی قابل قبول است اما زایمان دیررِس بوده زیرا پیشتر از این وعده راه اندازی کانال مالی را داده بودند. البته می‌دانیم که این تاخیر به دلیل فشار آمریکایی ها بوده است.

خواست آمریکا عملی نشدن کانال مالی و همکاری اقتصادی اروپا با ایران است

وی با اشاره به هشدار آمریکا به شرکت‌هایی که به موجب INSTEX با ایران همکاری کنند، افزود: آمریکا به دنبال جنگ است، خواست آمریکا عملی نشدن کانال مالی و همکاری اقتصادی اروپا با ایران است لذا به موجب شکسته شدن این سد باز تهدید می‌کنند.

بروجردی با تاکید بر اینکه این کانال مالی قابل توجه است اما کافی نیست، اظهار داشت: این عرض اندام اروپایی‌ها در برابر فشار آمریکا و اینکه به خواست آمریکا را تمکین نکردند و مستقل عمل کردند، برای شروع خوب است و امیدواریم اقتدار خود را در برابر فشار آمریکا در گام‌های بعدی هم نشان دهند.

راه اندازی INSTEX همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا را افزایش می‌دهد

وی در مورد آثار مالی این کانال مالی، گفت: آثار مثبتی خواهد داشت، به هر میزان که بتواینم داد و ستد راحتتری داشته باشیم همکاری اقتصادی و پروژه‌های بیشتری با اروپا خواهیم داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مورد تاثیر راه اندازی این کانال مالی روی قیمت دلار، افزود: قضاوت و پیش داوری نباید کرد، باید منتظر ادامه راه باشیم و از اظهارنظر شتاب زده پرهیز کنیم اما امیدواریم INSTEX  مانع افزایش قیمت دلار شود./

دیدگاه ها