بروجردی با اشاره به پیگیری مشکلات سیل ­زدگان لرستان:طراحی جدید در حوزه سیستم کمک­ رسانی و ستاد بحران کشور ضروری است

نماینده مردم بروجرد در مجلس ضمن اشاره به بازدید از مناطق سیل­زده استان ارستان با وزرای نیرو و آموزش و پرورش، گفت: طراحی جدید در حوزه سیستم کمک­رسانی، ستاد بحران و همچنین نحوه تعامل با آب ضروری است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
علاالدین بروجردی

علاءالدین بروجردی در گفت­ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه­ ملت در توضیح پیگیری مشکلات سیل زدگان استان لرستان، گفت: در ادامه پیگیری مشکلات سیل ­زدگان استان لرستان روز گذشته به اتفاق تعدادی از نمایندگان استان؛ آقای ملکشاهی راد رئیس مجمع نمایندگان استان و آقایان کیان پور نماینده مردم درود و ازنا، ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و کاظم زاده نماینده مردم ایلام و با همراهی آقاین اردکانیان و بطایی وزرای نیرو و آموزش و پرورش از مناطق سیل زده بازدید کردیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید هوایی از پلدختر و معمولان، تصریح کرد: مجموعه تخریب­ ها هنوز گسترده است، در مذاکراتی هم با مردم انجام شد، متاسفانه زندگی مردم در برخی از روستای سیل ­زده کاملا منهدم شده است، این افراد در زیرچادر اسکان اضطراری سختی بسیاری را تحمل می کنند.

اسکان دایم سیل­زدگان خارج از موقعیت فعلی در نظر گرفته شده است

وی افزود: افراد مذکور فاقد برق و آب هستند، از این رو مهمترین اقدام تامین اسکان موقت است، استاندار لرستان نیز از آماده سازی اسکان موقت خبر داد تا واحد مسکونی برای افراد ساخته شود. واحد مسکونی در خارج از موقعیت فعلی برای این مردم در نظر گرفته شده است.

بروجردی با بیان اینکه طبق پیش ­بینی ­ها بارندگی­ ها تا خردادماه ادامه دارد، یادآور شد: این روستاها در موقعیت فعلی زیر آب رفتند زیرا کنار رودخانه هستند و ممکن است مجدد دچار مشکل شوند، بنابراین توجه به امنیت برای مکان­ یابی واحدهای جدید الزامی است، برای اسکان موقت هم کانکس مورد نظر است زیرا برق ها باید وصل شود. پلدختر با درجه دمای بالاست و ظرف دو یا سه هفته آینده گرم خواهد شد لذا تحمل گرما زیر چادر امکانپذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مسئولان به دنبال ساخت سرویس­ های بهداشتی و حمام کنار چادرها بودند تا مشکلات اسکان اضطراری افراد را برطرف کنند. یکی از مشکلات جدی هم شرایط راه های ارتباطی است؛ برخی جاده ها به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه منهدم شده و امکان جاده سازی مجدد در این نقاط وجود ندارد لذا باید تونل شده شود.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح و به ویژه نیروهای سپاه، ارتش و بسیج فعالانه در صحنه حضور دارند، ماموران جمعیت هلال احمر، ستاد بحران، کمیته امداد و ارگان ­های متعدد دولتی و غیره به دنبال رفع موانع و مشکلات هستند، در جلسه روز گذشته ستاد بحران واقع در استانداری استان لرستان بر مسائل مختلف و از جوانب مختلف مورد توجه قرار گرفت.

لزوم توجه به جنبه مثبت بارندگی­ ها/ کِشت دیم فوق العاده­ای در سال جاری خواهیم داشت

بروجردی تاکید کرد: اصل بارندگی ها نعمت و هدیه به ملت ایران بود که از معضل نگران کننده کم آبی نجات داد، کمتر به این اصل توجه شده است. متاسفانه کم آبی کشور وارد فضای امنیتی شده بود تا جایی که در برخی از استان ها مانند اصفهان و یزد این معضل موجب درگیری  شده بود. بسیاری از دریاچه ها با خشکی ده ساله به موجب این بارندگی ها پر آب شد، قطعا کِشت دیم فوق العاده­ای در سال جاری خواهیم داشت بنابراین این روی سکه هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مجلس باید دولت را نسبت به لایروبی رودخانه­ ها ملزم کند

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: لایروبی ­ها باید جدی گرفته شود متاسفانه علل برخی از سیل­ها در استان های لرستان و گلستان عدم لایروبی رودخانه ها به مدت ۲۵ و ۵۰ سال بود. مجلس این لایروبی­ ها را باید برای دولت الزام آور کند تا به طور برنامه ریزی شده انجام گیرد.

وی ادامه داد: دیوار سازی جوی­ ها در روستاها و شهرها نیز باید مورد توجه قرار گیرد، پل های بسیاری تخریب شده متاسفانه سازه ها از اصول فنی برخوردار نبوده است بنابراین بازنگری کلی در مجموعه سیاست­های باید در دستور کار قرار گیرد. برخی تغییر کاربری ها هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ برخی رودخانه ها مانند رودخانه شهر قم و بروجرد به پارکینگ تبدیل شده بود که با این شرایط باید تغییر کاربری دهند.

بروجردی تاکید کرد: سدسازی نیز باید با نگاه جدید مورد توجه قرار گیرد، سد گله رود در بروجرد علی رغم داشتن مطالعات ده ساله، از دستور کار دولت خارج شده است، این سدهای بالادست از سیل جلوگیری می کند بنابراین باید در دستور کار قرار گیرد، سدهای دیگر چون بختیاری یا شهید محمد بروجردی نیز به ارتقاء امنیت در خوزستان کمک می کند.

تخریب ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶۰۰ هکتار باغ در بروجرد

وی ادامه داد: مجموعه اقدامات در دولت و مجلس باید مورد بازنگری قرار گیرد تا پس از این شاهد تخریب هایی از این دست نباشیم، در بروجرد با اینکه تخریب سیل به میزان کمتری از شهرهای دیگر بود اما ۱۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی و ۶۰۰ هزار هکتار از باغات و ۴۰۰ خانه در روستاهای بروجرد تخریب شده است. بیش از هزار خانه نیازمند تعمیرات اساسی است، تعداد پل های زیادی تخریب و در برخی مناطق شاهد رانش زمین بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: طراحی جدیدی در ارتباط با سیستم کمک رسانی، ستاد بحران و همچنین نحوه تعامل با آب به عنوان عامل حیات و زندگی باید داشته باشیم، سیل در کشورهای توسعه یافته چون ژاپن نیز صدهزار نفر خانه و وسایل زندگی خود را از دست دادند، در سیل آمریکا نیز خسارت های بسیاری به بار آمد. لذا سیل یک پدیده جهانی است./

دیدگاه ها