توضیحات بروجردی پیرامون تصمیم جدید ایران در قبال مهاجرین افغان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپا بجای پرداخت هزینه به ایران، از تحریم‌ها تبعیت می‌کند، برخورد اروپا با ایران در قبال پذیرایی از مهاجرین و مقابله با ترانزیت مواد مخدر قابل تحمل نیست.

 

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اظهارات اخیر عراقچی مبنی بر اخراج مهاجرین افغانستانی در صورت کاهش فروش نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، اظهار داشت: با توجه به تعجب‌آور بودن مطالب منتشر شده از طرف آقای عراقچی، در تماس با ایشان توضیح خواستم که علت این اظهارات چه بوده است؟ در همین راستا معاون وزیر خارجه توضیح داد با توجه به اینکه مهاجرت یک پدیده شناخته شده جهانی است، اروپایی‌ها بر خلاف جمهوری اسلامی ایران که سخاوتمندانه‌ترین و بهترین برخورد و پذیرایی را در طول چهار دهه گذشته از مهاجرین افغانستانی و عراقی در ایران داشته‌اند، هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند. صدها هزار نفر از مهاجرین افغان در مدارس و دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده و تحصیل می‌کنند.
مقصد نهایی ترانزیت مواد مخدر اروپاست اما مقابله می‌کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عراقچی اظهار می‌داشت که من در سخنانم اعلام کردم، اروپایی‌ها باید هزینه لازم را در ارتباط با این اقدام جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند زیرا در حال حاضر برای مبارزه با ترانزیت مواد مخدر علیرغم اینکه باندهای مافیایی مواد مخدر مصرانه درخواست می‌کنند که فقط ایران محل ترانزیت‌مان باشد تا مواد مخدر را به اروپا ببریم ، اما جمهوری اسلامی ایران با تقدیم هزاران شهید، با آن‌ها مقابله می‌کند. در این شرایط اروپا وظیفه خود را انجام نمی‌دهد زیرا در حالی که مقصد نهایی مواد مخدر اروپا است، به این ترتیب اروپایی‌ها باید به وظیفه خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر و مدیریت مهاجرین عمل کنند.
اروپا سالانه برای جلوگیری از مهاجرت سوری‌ها ۶ میلیارد دلار به ترکیه می‌دهد
وی افزود: این در حالی است که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجرت مهاجران سوری، سالیانه ۶ میلیارد یورو به ترکیه پرداخت می‌کند، در صورتی که هیچ گونه اقدامی در خصوص ایران انجام نمی‌دهند.
اروپا بجای پرداخت هزینه به ایران، از تحریم‌ها تبعیت می‌کند
بروجردی ادامه داد: روش غیر منطقی اروپایی‌ها در ارتباط با ایران، دنباله‌روی از تحریم‌های آمریکا است و عدم انجام تعهداتشان در برجام، ظلم مضاعفی در حق ملت ایران است.
مهاجرین افغانی باید میهمان اروپایی‌ها باشند
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای عراقچی اظهار می‌داشت که من اعلام کردم، اگر قرار است شرایط اینگونه ادامه پیدا کند، مهاجرین افغانی را اروپایی‌ها باید در سرزمین‌های خود پذیرایی کنند زیرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، در عین حال ایران را هم تحریم می‌کنند.
برخورد اروپا با ایران در قبال پذیرایی از مهاجرین و مقابله با ترانزیت مواد مخدر قابل تحمل نیست
وی افزود: اروپایی‌ها در قضیه مهاجرین و مبارزه با مواد مخدر برخورد دوگانه‌ای به نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند، آن‌ها حتما باید به وظیفه خود عمل کنند وگرنه دلیلی ندارد که این تعداد شهید را در مبارزه با مواد مخدر بدهیم و در عین حال آن‌ها در این مبارزه سهیم نباشند و نقش خود را ایفا نکنند.
اظهارات عراقچی درست است اما به روش صحیحی منتشر نشد
بروجردی با بیان اینکه به لحاظ منطقی اظهارات عراقچی درست است اما شاید به گونه‌ای درست در افکار عمومی منتشر نشده است، اظهار داشت: برادران افغانستانی ما در طول چهار دهه گذشته با بهترین برخورد جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده‌اند و بر سر سفره ملت ایران حضور داشته‌اند، در عین حال آن‌ها در کنار این حضور، نقش برادرانه‌ای در زمینه مسائل تحمیل شده به ایران مانند جنگ تحمیلی یا در مورد بحران سوریه، ایفا کرده‌اند.
نظر جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین افغانستانی روشن است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهاجرین افغانی بسیار روشن است و مقام معظم رهبری بیان کردند که مهاجرینی که حتی غیرقانونی به ایران آمده‌اند نیز نباید از تحصیل محروم باشند که این مترقیانه‌ترین تصمیم در در جهان امروز است، تفکری که امروز آمریکا و اروپا به آن عمل نمی‌کنند.
اروپایی‌ها باید سهم خود را به ایران بپردازند
وی افزود: اروپایی‌ها هم باید سهم خود را در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه مواد مخدر و پذیرایی از مهاجرین پرداخت کنند.
بروجردی گفت: وضعیت به گونه‌ای است که باید آن‌ها بدانند، ایران سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کند و اروپایی‌ها که نفع می‌برند در قبال آن نیز فقط نظاره‌گر هستند، که در صورت ادامه این روند، طبیعتاً این مهاجرین، می‌توانند میهمان اروپایی‌ها باشند تا متوجه شوند که چگونه باید وظیفه خود را در مقابل مهاجرین انجام دهند./

دیدگاه ها