ساخت فیلم زندگی خلبان شهید عبدالرضا کوپال در بروجرد

خرم‌آباد – مسئول انجمن سینمای جوان بروجرد از ساخت فیلم زندگی خلبان شهید عبدالرضا کوپال خبرداد و گفت: این فیلم در ۶۰ دقیقه توسط منصوره باجلان، از هنرمندان بروجردی ساخته می‌شود.


به گزارش خبرگزاری موج از خرم‌آباد، رضا میرزایی، مسئول انجمن سینمای جوان بروجرد سه‌شنبه، ۲۷ بهمن در جمع خبرنگاران از ساخت فیلم زندگی خلبان شهید عبدالرضا کوپال خبرداد و گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با ساخت فیلم از زندگی خلبان شهید عبدالرضا کوپال در شهرستان بروجرد موافقت کرد.
وی با بیان این‌که این فیلم در ۶۰ دقیقه توسط منصوره باجلان، از هنرمندان بروجردی ساخته می‌شود، اظهار کرد: این اثر مراحل پیش تولید را طی می‌کند و کارگردان در حال بازنویسی نهایی فیلمنامه و انتخاب عوامل اصلی تولید این فیلم است.
یادآور می‎شود، عبدالرضا کوپال پنجم اردیبهشت سال۱۳۳۱ هـ.ش در بخش اشترینان از توابع بروجرد در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. وی دوره تحصیلی ابتدایی را در همان محل تولدش سپری کرد و در بروجرد ادامه تحصیل داد و دوره متوسطه را در آنجا به پایان رساند.
کوپال در سال ۱۳۴۸ در دانشکده خلبانی ثبت‌نام و پذیرفته شد و پس از طی دوره مقدماتی و گذراندن دوره زبان انگلیسی در سال ۱۳۵۲ برای طی دوره تکمیلی خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از دو سال آموزش در آن‌جا در سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت.
عبدالرضا از جمله نیروهای انقلابی نیروی هوایی بود که رژیم سابق دستوری دستگیری وی را صادر کرد. ولی موفق به دستگیری‌اش نشد چون او خدمت را ترک و از حضور در محل خدمت خودداری کرد. پس از پیروزی انقلاب به ندای رهبر لبیک گفت و به پایگاه بازگشت و مشغول خدمت شد.
با حمله ارتش نیروهای عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران، وی مصمم شد تا با حضور فعال در پروازها، به مقابله با دژخیمان مهاجم بپردازد و در طول مدت خدمتش که بیش‌از ۷۰ صوتی بر فراز آسمان بغداد و سایر شهرهای عراق در پرونده‌اش ثبت شد، بارها مورد اصابت گلوله‌های ضد هوایی ارتش بعثی قرار گرفت ولی هربار توانست هواپیمای خود را با وجود نقص فنی روی باند فرود بیاورد و به‌همین خاطر مورد تشویق متعدد قرار گرفت.
عبدالرضا در یکی از مأموریت‌هاش که برای پخش اعلامیه بر فراز این شهر به پرواز در آمده بود پس از بازگشت گفت: اگر به‌جای اعلامیه، بمباران می‌کردیم، می‌توانستیم تا خاک اردن بمباران کنیم.
هم‌چنین وی در خاطره‌ای دیگر گفت: «یک‌بار برای زدن پلی در نزدیک شهر بغداد رفتیم، مشاهده کردیم که اتوبوسی در روی آن پُل در حرکت است، با وجود نیروهای ضد هوایی و موشک دشمن، خطر را به‌جان خریدیم و گشتی زدیم به حرم امام حسین(ع). عرض سلام و ادب کردیم تا اتوبوس از روی پُل عبور کند و پس از آن به انجام  عملیات پرداختیم و پل را زدیم».
عبدالرضا در روز نوزدهم دی‌ماه سال ۱۳۵۹ هنگامی‌که تازه از مأموریت جنوب برگشته بود و مشغول صرف نهار در باشگاه افسران پایگاه شهید نوژه همدان بود، یکی از دوستان و هم‌رزمانش می‌گوید، بچه‌ام مریض است و نوبت پرواز دارم وی که هنوز نهارش را تمام نکرده بود از جایش بلند می‌شود و به‌جای خلبان هم‌رزمش به مأموریت می‌رود. آن‌روز اهواز شدیدا مورد حمله عراقی‌ها قرار گرفته بود.
عبدالرضا پس از انجام مأموریت در حین بازگشت هواپیمایش مورد اصابت موشک دشمن قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها