بروجردی: ساز و کار نظارتی مجلس کافی نیست

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینکه در مجلس نهم گام های بلندی در بحث ساز و کار نظارتی برداشته شد اما کافی نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علاء‌الدین بروجردی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع «راهکارهای تحقق رهنمودهای رهبر انقلاب به مجلس دهم» به دیدار نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در این دیدار ایشان در فرمایشات خود در رأس امور بودن مجلس، خود نظارتی مجلس، ظرافت قانونگذاری، برنامه ششم، مسئله اقتصادی، بیکاری جوانان و انقلابی بودن مجلس تأکید کردند که در واقع مهم ترین مسئله بحث اقتصادی است که مجلس می تواند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کند.
وی درباره در رأس امور بودن مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه کلیه مقدرات ملت و کشور در اختیار مجلس است و مجلس ما شاید در دنیا جزء استثناها باشد که دولت و یا هیچ فرد دیگری نمی تواند آنرا منحل کند یعنی ممکن است در خیلی از کشورها نخست وزیر تصمیم بگیرد که فردا مجلس نباشد و این اتفاق می افتد اما در ایران نمی توانند چنین اتفاقی رخ دهد و این افتخار نظام ماست و بدین معناست که قانون حافظ مجلس و مجلس حافظ حقوق ملت است.
بروجردی ادامه داد: در واقع نمایندگان این حق را دارند در تمامی مسائل مربوط به کشور وارد شوند از برنامه ریزی های کلان، نظام بودجه ای کشور تا تأیید کابینه دولت بر عهده مجلس است.
وی گفت: اینکه همه مقدرات در اختیار مجلس است یک واقعیت عینی است اما این مجلس باید شأنیت خودش را حفظ کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه دولت باید در برابر مجلس پاسخگو باشد درست است اما اگر این مطالبه گری به مطالبه شخصی تبدیل شود در شأن مجلس نیست و ضرورت این کار این است که ما و مجموعه آفت هایی که گریبان گیر مجلس و مجلسی هاست احصاء و رفع و رجوع کنیم.
وی درباره ساز و کار نظارتی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این تجربه عملی است که ساز و کارهایی که در بحث نظارت وجود دارد کافی نیست.
بروجردی با بیان اینکه مجلس ریلگذار است افزود: ما قانون را تصویب و ریلگذاری می کنیم اما به هر دلیلی دولت علاقمند به اجرای آن نیست و بالاخره آن قانون مشمول مرور زمان می شود که در این شرایط باید با جدیت برخورد کرد.
وی ادامه داد: در دیداری که نمایندگان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان سیاست های کلان مجلس دهم تبیین کردند که بر اساس آن ما مکلف هستیم قانون و شرعیات را رعایت کنیم و دولت نیز باید به این نظارت ها توجه داشته باشند که وضعیت ما در این دوره حتماً متفاوت تر از مجالس قبل خواهد بود و به صورت بسیار جدی تر بحث نظارت را دنبال خواهیم کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعتاً‌ آنچه که تحت عنوان قانون به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان می رسد لازم الاجراست ولو اینکه دولت علاقمند به اجرای آن نباشد.
وی درباره افت های پیش روی نمایندگان مجلس نیز افزود: از یک جامعه ۸۰ میلیونی ۲۹۰ نفر نماینده انتخاب می شوند که دشمن بر مجموعه منتخب نجبگا طمع می کند و انها را تحت نظر دارد و به همین دلیل آنها در معرض آفت های اطلاعاتی هستند و هم در معرض آفت های مالی، سیاسی اند و دشمن تلاش می کند در این جایگاه ویژه نظام رخنه کند.
بروجردی گفت: در مجلس ششم برای اجرای پروتکل الحاقی یک طرح سه فوریتی آمده که خیلی ثقیل بود و آن در شرایطی بود که ما دانش هسته ای نداشتیم که اگر جایگاه مقام معظم رهبری نبود این به صحن می آمد.
وی افزود: دشمن در آن مقطع احساس می کرد می تواند در مجلس نقطه امیدی داشته باشد که دشمن را باید ناامید کرد و این انقلابی بودن که مقام معظم رهبری فرمودند یک بعدش مجلس است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره برنامه ششم توسعه نیز گفت: دولت تاکنون سیاستش بر کنترل تورم بوده است البته به طور نسبی نیز موفق بوده اما دچار پدیده شوم رکود شد و این رکود سایه سنگینی را بر همه اقتصاد و صنعت کشور انداخت.
وی افزود: یک محور مهم برنامه ششم اقتصاد مقاومتی است که مجموعه اصول کاری آن مصوب و مشخص شده است. بروجردی در باره اینکه این برنامه مجدداً به مجلس برگردد گفت: مجلس جدید که به روی کار می آید دولت معمولاً این کار را انجام می دهد و معمولا ً این کار اتفاق می افتد.

دیدگاه ها