بروجردی: غیرقابل اعتماد بودن امریکا؛ تجربه یک ساله برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اثبات «غیرقابل اعتماد بودن امریکا» را تجربه یک ساله برجام دانست.
علاءالدین بروجردی در سالروز یک سالگی برجام به بدعهدی‌های امریکایی‌ها اشاره کرد و در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: فکر می کنم با بدعهدی ها‌ی امریکا دو موضوع کاملاً روشن شد و شفافیت بیشتری پیدا کرد یکی اینکه جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای سیاسی امروز جهان، کشوری است که پیوسته به تعهدات خودش پایبند است و ما در برجام این موضوع را مجدد به نمایش گذاشتیم.
وی افزود: موضوع دوم اینکه امریکا کشوری است غیرقابل اعتماد است و به راحتی به تعهدات خود عمل نکرده است.
نماینده مردم بروجرد اظهار داشت: این دو نکته به عنوان دو فراز تجربه یک سال گذشته برای جهانیان روشن‌تر شد و امروزه بسیاری از کشورهای دنیا واقعاً امریکا را غیرقابل اعتماد می دانند.
وی افزود: ما با توافقی که با گروه ۱+۵ انجام دادیم عملاً دستاوردهایی هم داشتیم یعنی اولاً حق مسلم هسته ای ایران را که دنیا حاضر نبود به رسمیت بشناسد، به رسمیت شناخت و اقرار کرد و این مسئله جزو مطالب مندرج در توافق هسته ای است.
بروجردی ادامه داد: همچنین آنان پذیرفتند تحریم ها را که یکی از اهداف ما در مذاکرات رفع آن بود، بردارند.
وی با بیان اینکه فضای امروز نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است، گفت: یک بعد تحریم ها سیاسی بود یعنی فراتر از رده مدیرکلی – حداقل از اروپا – برای روابط دوجانبه با ایران رفت و آمد وجود نداشت ولی در حال حاضر در سطح سران کشورها به ایران می آیند و ده ها قرارداد منعقد کرده اند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته عملی شدن این قراردادها نکته حایز اهمیتی است.
وی افزود: طرف حساب ما شش کشور بوده است ولی لبه تیز مطالب هوشمند و بحقی که رهبر معظم انقلاب در چندین سخنرانی و موضع گیری فرمودند متوجه امریکا بود و حق هم همین است چرا که امریکا متخلف توافق است.
بروجردی اظهار داشت: امریکایی ها احساس می کنند چون رابطه رسمی با ایران ندارند و سهمی در بازار ایران در شرایط پسابرجام برای آنان تعریف نشده است لذا به دنبال برهم زدن بازی هستند و این طبیعت امریکایی‌هاست.
وی افزود: در توافقی که برای خرید هواپیمای ایرباس صورت گرفت آنقدر فشار آوردند که شرکت ایرباس عمل نکند تا اینکه با بوئینگ هم توافقی حاصل و آنوقت مشکل ایرباس هم حل شود، سیاستی که امریکایی ها دنبال می کنند به خاطر این نکته بوده و علاوه بر آن زیاده خواهی های امریکا هم برخلاف روح برجام است.
بروجردی تاکید کرد: با همه این اوصاف، تا زمانی که توافق هسته ای به قوت خودش باقی است ما حتماً بر تعهداتمان پابرجا خواهیم بود و ما برهم زننده بازی نخواهیم بود.
وی گفت: تعبیری که رهبر معظم انقلاب در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی امریکا مبنی بر پاره کردن توافق فرمودند و اینکه ما هم آن را به آتش خواهیم کشید نشان دهنده موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما هم بر همین مبنا در مجلس مصوبه قانونی ای گذرانده ایم و دولت را مکلف کرده ایم که اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکند دولت موظف است در عرض دو سال ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم انجام دهد.
وی افزود: واقعاً ظرفیت های ما تغییری نکرده است یعنی توانمندی های امروز ما در عرصه غنی سازی اورانیوم قطعاً کمتر از شرایط قبل از اجرای تعهدات برجام نیست به خصوص اینکه ما وارد ساخت سانتریفیوژهای نسل نو شده ایم که توان تولید آنها چند برابر سانتریفیوژهای موجود است.
بروجردی با بیان اینکه ثروت های ما در چندین کشوری که خریدار نفت ما بوده اند مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی متمرکز است، گفت: شبکه های بانک های بزرگ هنوز قفل است و ما معتقدیم این موضوع بازی سیاسی امریکا و برخلاف برجام است.
وی افزود: برخی از ثروت هایی که ما از قبل از پیروزی انقلاب مثلاً در عرصه خریدهای نظامی از امریکا داشتیم و بلوکه شده بود نه فقط اصل پول را بلکه سه برابر سود آن را نیز از امریکایی ها گرفتیم بنابراین، این راه را با جدیت در جهت استیفای حق مردم جلو خواهیم برد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: بازی زمانی به هم خواهد خورد که آنان بازی را به هم بزنند.

دیدگاه ها