نبض زاگرس خودرو دوباره می‌تپد

شهرستان بروجرد از دیرباز به دلیل استقرار کارخانه زاگرس خودرو به عنوان یکی از قطب‌های تولید خودرو در کشور به شمار رفته است…

 

این کارخانه درگذشته به عنوان تولیدکننده خودرو پروتون در بازار حضور داشت و شرایط را برای اشتغال تعداد قابل‌توجهی از مردم استان فراهم کرده بود اما  در سال‌های گذشته شاهد بروز مشکلاتی برای این واحد تولیدی بودیم و حتی شرایط تا جایی پیش رفت که تعدادی از کارگران این کارخانه نیز از کار بیکار شدند.با تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان استان شاهد ورود یک مجموعه سرمایه‌گذاری به این عرصه و خرید بخش عمده سهام کارخانه زاگرس خودرو سابق و تبدیل نام این واحد تولیدی به شرکت «عظیم خودرو» هستیم. به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های آینده شرایط برای عملیاتی شدن فاز اول این مجموعه تولیدی و احیای مجدد آن فراهم خواهد شد.
 IMG10520529
اکنون سرمایه‌گذاران طرح در حال انجام رایزنی‌های لازم برای مشارکت و ورود یک خط تولید از کشور چین و خط تولید دیگر از کشور مالزی هستند.
بر اساس گفته مسئولان این اقدامات در مراحل نهایی خود قرار دارد و در ماه‌های آینده خبرهای خوشی به گوش مردم استان خواهد رسید.
با اقدامات انجام شده کارخانه عظیم خودرو در ۳ فاز عملیاتی خواهد شد و درگام نهایی زمینه را برای اشتغال‌ حدود هزار نفر به‌صورت مستقیم مهیا خواهد کرد. از سوی دیگر شاهد ایجاد اشتغال قابل‌توجهی به‌صورت غیرمستقیم در استان و به خصوص شهرستان بروجرد خواهیم بود.
سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند که در آینده نه‌چندان دور شهرستان بروجرد بازهم به جایگاه اصلی خود در زمینه تولید خودرو باز خواهد گشت و حتی شاهد توسعه هر چه بیشتر این مجموعه خواهیم بود.

آغاز تلاش برای احیای مجدد
در همین زمینه قائم‌مقام رئیس هیأت‌مدیره صنایع تولیدی عظیم خودرو درگفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: به هر حال با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران شرکت عظیم خودرو سهام کارخانه زاگرس خودرو توسط این مجموعه خریداری شده است.
«محمد باستانی» می‌افزاید: تلاش‌ها برای احیای مجدد این مجموعه آغاز شده، به نحوی که رایزنی‌های زیادی با گروه‌ها و برندهای خودروسازی چینی برای ورود یک خط تولید در شرکت خودروسازی عظیم خودرو صورت گرفته است.وی ادامه می‌دهد: در آینده نزدیک شاهد تعیین تکلیف این کارخانه خواهیم بود.
باستانی عنوان می‌کند: از سوی دیگر در نظر داریم با رایزنی‌های صورت گرفته به ایجاد یک خط تولید خودرو پروتون جدید در این مجموعه اقدام کنیم که در مراحل پایانی عملیاتی کردن این موضوع هستیم.
این مسئول می‌افزاید: در نظر داریم در فازهای تعیین شده ۲ خط تولید خودرو در این مجموعه راه‌اندازی کنیم.وی بیان می‌کند: از سوی دیگر یکی از اهداف تعیین شده برای احیای این مجموعه گرفتن پیمانکاری خودروهای داخلی است.
باستانی ادامه می‌دهد: با کارمندان سابق این مجموعه تسویه‌حساب کامل شده و حقوق معوق کارگران مجموعه را نیز پرداخت کرده‌ایم.

ایجاد اشتغال برای هزار نفر
قائم‌مقام رئیس هیأت‌مدیره صنایع تولیدی عظیم خودرو بیان می‌کند: البته در نظر داریم با آغاز عملیات احیای این واحد تولیدی، روند استخدام همه افراد جویای کار در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار دهیم و در صورت داشتن تخصص لازم شرایط برای به‌کارگیری آن‌ها مهیا خواهد شد.
وی در ادامه می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در فاز اول این مجموعه حداقل ۱۷۰ نفر، در فاز دوم ۲۷۹ نفر و در فاز سوم ۵۵۰ نفر و در مجموع حدود هزار نفر با تکمیل این طرح مشغول به کار می‌شوند.
باستانی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول این مجموعه که شامل ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، احیای خطوط تولید، اورهال مجموعه و انجام مسائل فنی است، از اول مهر به مدت ۶ ماه عملیاتی خواهد شد.

۳ سال زمان تا بهره برداری کامل
این مسئول می‌گوید: در فازهای دوم و سوم نیز خطوط تولید جدید ایجاد خواهند شد، امیدواریم بتوانیم همه بخش‌های این کارخانه را حداکثر در مدت ‌زمان ۲/۵ تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.
قائم‌مقام رئیس هیأت‌مدیره صنایع تولیدی عظیم خودرو ادامه می‌دهد: این واحد تولیدی از نظر نیروی متخصص و همچنین زیرساخت‌ها و مسائل فنی در شرایط مناسبی قرار دارد.
وی اضافه می‌کند: با امضای قرارداد و استقرار خطوط تولید شاهد احیای هرچه بهتر این مجموعه خواهیم بود.باستانی عنوان می‌کند: در زمینه احیای مجدد این واحد تولیدی مسئولان ارشد استان، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی و مدیران شهرستان اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌اند.

کارخانجات

اولویت استخدام با نیروهای بومی
قائم‌مقام رئیس هیأت‌مدیره صنایع تولیدی عظیم خودرو اظهار می‌کند: اولویت استخدام در این مجموعه با نیروهای بومی خواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در نظر داریم تا در این کارخانه به تولید انواع قطعات خودرویی اقدام کنیم.
این مسئول می‌افزاید: با توجه به این‌که این واحد تولیدی در گذشته به تولید خودرو پروتون اقدام می‌کرد، اکنون نیز می‌توان با احیای دوباره و ایجاد کیفیت مناسب در این خودرو شرایط را برای شکوفایی هرچه بیشتر این واحد تولیدی مهیا کرد.
باستانی بیان می‌کند: احیای دوباره این مجموعه می‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی استان لرستان و ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در منطقه کند.وی ادامه می‌دهد: با اقدامات انجام شده توسط مسئولان ارشد استان مقرر شد طی چند روز مشکلات بیمه تأمین اجتماعی کارخانه زاگرس خودرو سابق برطرف شود.

احیای مجدد کارخانه
در همین زمینه فرماندار بروجرد نیز در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: با ورود گروه سرمایه‌گذاری جدید، شاهد احیای دوباره کارخانه زاگرس خودرو سابق خواهیم بود.«علی کورانی فر» می‌افزاید: اکنون شاهد پرداخت بدهی‌های این مجموعه و حل مشکلات کارگران آن هستیم.وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر با رایزنی‌های صورت گرفته قرار بر این شده تا خطوط تولید جدید در این مجموعه به کارگیری شوند.
وی با اشاره به احیای کارخانه عظیم خودرو در ۳ فاز می‌گوید: این کارخانه در ۳ فاز احیا خواهد شد و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته امیدواریم تا ۸ ماه آینده شاهد آغاز به کار فاز اول این طرح باشیم.
این مسئول می‌افزاید: شهرستان بروجرد دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف همچون خودروسازی و حتی داروسازی است و با احیای مجدد این کارخانه شاهد توسعه اقتصادی این شهرستان خواهیم بود.فرماندار بروجرد بیان می‌کند: کارخانه خودروسازی عظیم خودرو در صورت بهره‌برداری کامل زمینه را برای ایجاد حدود هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم مهیا خواهد کرد.کورانی فر ادامه می‌دهد: از سوی دیگر با احیای مجدد این مجموعه زمینه برای ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم متعددی در این منطقه مهیا می‌شود و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد احیای این ظرفیت در بروجرد باشیم.
وی با اشاره به تلاش برای حل مشکلات پیشروی این واحد تولیدی می‌گوید: با حمایت مدیریت ارشد استان درصدد برطرف کردن مشکلات و موانع پیشروی سرمایه‌گذاران این مجموعه هستیم.
این مسئول می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اهداف تعیین شده توسط سرمایه‌گذاران در سال‌های آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این مجموعه باشیم.

   تلاش برای احیای ظرفیت‌های راکد بروجرد

۱۳۹۴۰۷۲۷۱۱۱۷۳۶۶۳۱۶۳۲۷۸۸۴
نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با توجه به اهمیت اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه در عرصه اشتغال آفرینی، پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد.
«علاءالدین بروجردی» اضافه می‌کند: پس از رکود چند ساله پروژه خودروسازی بروجرد، عظیم خودرو ۷۰ درصد از سهام این پروژه را خریداری کرد و با همین نام در آستانه تجدید حیات این کارخانه هستیم.
وی عنوان می‌کند: البته با توجه به این نکته که مدیران این مجموعه با کشورهای مالزی و چین در آستانه عقد قرارداد و مذاکره هستند، مدتی به طول خواهد انجامید ولی این اقدامات منجر به تولید خودرو می‌شود.
نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: البته در این مدت در حال مذاکره با خودروسازان داخلی بودیم تا  از این ظرفیت برای فعال کردن این واحد تولیدی استفاده کنند.
بروجردی اظهار می‌کند: کار مثبت دیگری که انجام خواهد شد، خرید کارخانه پارت لون توسط عظیم خودرو است و در چند ماه آینده شاهد تجدید حیات این کارخانه نیز خواهیم بود.
دیدگاه ها