دیدار علاءالدین بروجردی با مقامات عالیرتبه صربستان

هیئت پارلمانی به ریاست علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به بلگراد سفر کرده است با مقامات پارلمان صربستان و همچنین اسقف اعظم کلیسای ارتودکس صربستان دیدار و گفتگو کرد.

بازدید علاءالدین بروجردی و هیت همراه از مجلس صربستان
دیدار ژارکو اوبرادوویچ رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان و علاءالدین بروجردی
اظهارات دکتر بروجردی درگفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما 
ژارکو اوبرادوویچ پس از دیدار با علاءالدین بروجردی به خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما گفت: من هم از این دیدارها خوشحالم. درخصوص ادامه و تقویت روابط میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران صحبت های خوبی انجام شد. عزم و اراده دو کشور بر این است که مناسبات در زمینه های مختلف افزایش یابد. خوشبختانه در اکثر مسائل اتفاق نظر داریم که همین امر، روند همکاری ها و مناسبات را شتاب بیشتری می بخشد. امروز در خدمت آقای بروجردی و هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران بودیم و از این بابت بسیار خرسندیم. همچنین در آینده ی نزدیک سفر آقای لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به بلگراد را در پیش داریم. در دیدار امروز همچنین از ما دعوت شد که در صدر یک هیئت پارلمانی سفری به جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. روابط پارلمانی میان دو کشور در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. فرصت های فراوان و مناسبی برای همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی وجود دارد که امیدوار هستیم با استفاده از ظرفیت های دو طرف، شاهد ارتقاء روابط در این زمینه ها باشیم با توجه به نقش سازنده و مهم جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه و جهان  امروز در خصوص مسائل و رویدادهای منطقه ی بالکان و خاورمیانه گفتگوهای بسیار سازنده ای داشتیم و از جمهوری اسلامی ایران بابت حمایت هایی که از صربستان در محافل بین المللی داشته و دارد، تشکر نمودیم.با توجه به نتایج خوب دیدارهای امروز  امیدوارم که این دیدارها در آینده نیز ادامه داشته باشد و باعث تقویت روابط میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش شود.

دیدار  علاءالدین بروجردی و هیت همراه با اسقف اعظم کلیسای ارتودکس صربستان

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست علاءالدین بروجردی در ادامه ی دیدارهای خود با مسئولین و مقامات کشور صربستان، بعد از ظهر امروز ضمن بازدید از کلیسای بزرگ شهر بلگراد با “پاتریاخ ایرنی” اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صربستان دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار، علاالدین بروجردی در خصوص جایگاه اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی ایران و حضور نمایندگان این اقلیت ها در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارئه نمود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در ادامه به تعامل سازنده و روابط دوستانه میان جوامع دینی مختلف در ایران اشاره کرد. وی وجود یک رابطه ی دوستانه همراه با درک و احترام متقابل را در میان جوامع دینی در تمام کشورها لازم دانست. اسقف اعظم نیز ، بر ضرورت همکاری جوامع دینی با یکدیگر تاکید کرد. وی در ادامه افزود که پیروان تمام ادیان الهی باید رفتاری محبت آمیز نسبت به پیروان ادیان دیگر داشته باشند چرا که پیامبران الهی همواره منادی صلح بوده اند.
دیدار مهو اومروویچ رئیس گروه دوستی پارلمانی صربستان و ایران با علاءالدین بروجردی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه، امروز ، چهارشنبه با “مهو اومروویچ” رئیس گروه دوستی پارلمانی صربستان و ایران در مجلس صربستان، دیدار و گفتگو کردند.
بروجردی پس از پایان این دیدار و در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: “جلسه بسیار خوبی با جناب آقای اومروویچ و همکاران ایشان در انجمن دوستی پارلمانی صربستان و ایران داشتیم و تبادل نظر خوبی نیز در خصوص مناسبات دوجانبه انجام دادیم. گام های جدیدی که باید با حمایت مجالس دو کشور در جهت ارتقاء روابط برداشته شود را مورد بررسی قرار دادیم. در خصوص لغو روادید برای شهروندان دو کشور و برقراری خط هوایی مستقیم تهران-بلگراد صحبت های بسیار خوبی انجام شد. در جلسه امروز همچنین به پدیده شوم تروریسم و راهکارهای مقابله با آن پرداختیم و تاکید داشتیم که این پدیده یک بحران جهانی است و تمام ملت ها و دولت ها را تهدید می کند.

اومروویچ نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصت به وجود آمده جهت میزبانی از هیئت پارلمانی ایران و دیدار با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت: “خوشبختانه روابط دو کشور بدون هیچ مشکلی در حال پیشرفت است و امسال مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد آغاز همکاری های دیپلماسی و سیاسی میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد.” وی به سفر وزیر امور خارجه ی صربستان به جمهوری اسلامی ایران در آینده ی بسیار نزدیک اشاره کرد و گفت: “این سفر قطعا باعث همکاری های بیشتر میان دو کشور در زمینه های مختلف خواهد شد.”

وی در پایان تاکید کرد که داشتن رابطه دوستانه و نزدیک با جمهوری اسلامی ایران همواره از اهمیت بالایی برای مقامات صربستان برخوردار بوده است چرا که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در مسائل جهانی بسیار تاثیرگذار است.
 سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به صربستان به دعوت رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان این کشور انجام شده است. هیئت پارلمانی کشورمان در ادامه سفر خود به منطقه ی بالکان، فردا عازم سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین می شوند.
دیدار  گویکوویچ، رئیس مجلس صربستان و علاءالدین بروجردی
رئیس مجلس صربستان و «علاءالدین بروجردی »، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.
خانم «مایا گویکوویچ» پس از این دیدار در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت:  در صحبت های امروز با آقای بروجردی و هیئت همراه ، فرصت ها و بسترهای مناسب همکاری در زمینه های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و فکر می کنیم که پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه ها وجود دارد. در گام اول، سعی داریم توافق هایی که پیشتر در جریان سفر من به تهران و دیدار با آقای دکتر لاریجانی به امضا رسیده اند را اجرایی کنیم.
“گویکوویچ همچنین در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی را برای آینده ی روابط میان دو کشور در نظر گرفته اید، گفت:  امسال مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماسی میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد. از این فرصت استفاده خواهیم کرد تا از آقای دکتر لاریجانی، رئیس مجلس ایران دعوت کنیم تا برای شرکت در این مراسم به صربستان بیایند.
 وی در ادامه افزود: در جلسه ی امروز، راه های همکاری پارلمانی و سیاسی را مورد بررسی قرار دادیم و در خصوص نحوه ی حمایت از یکدیگر در جلسات بین المللی که با موضوع ایران یا صربستان برگزار می شود، صحبت هایی را انجام دادیم. رئیس مجلس صربستان در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران و هئیت همراه در صربستان، خواستار ادامه ی روند روابط صمیمانه و دوستانه میان دو کشور در تمام زمینه ها شد.
دیدار رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان و هیئت پارلمانی ایران به ریاست «علاءالدین بروجردی»
«ژارکو اوبرادوویچ»، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان با هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علاءالدین بروجردی» دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که امروز ، چهارشنبه در محل ساختمان مجلس ملی صربستان برگزار شد، طرفین بر توسعه همکاری های آموزشی و فرهنگی میان دو کشور تاکید و آن را زمینه آشنایی مردم دو کشور با روحیات و خلقیات کشور مقابل دانستند.
اوبرادوویچ در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به علاءالدین بروجردی و هیئت همراه، ابراز امیدواری کرد با حضور هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در صربستان، فصل جدیدی از مناسبات دو کشور آغاز شود.
رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما ضمن ابراز خرسندی از نتایج دیدار امروز گفت: در خصوص ادامه و تقویت روابط میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران صحبت های خوبی انجام شد. عزم و اراده ی دو کشور بر این است که مناسبات در زمینه های مختلف افزایش یابد. خوشبختانه در اکثر مسائل اتفاق نظر داریم که همین امر، روند همکاری ها و مناسبات را شتاب بیشتری می بخشد.
وی افزود: در آینده نزدیک سفر آقای لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به بلگراد را در پیش داریم و از ما هم دعوت شد که در صدر یک هیئت پارلمانی سفری به ایران داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: روابط پارلمانی میان دو کشور در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. فرصت های فراوان و مناسبی برای همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی وجود دارد که امیدوار هستیم با استفاده از ظرفیت های دو طرف، شاهد ارتقاء روابط در این زمینه ها باشیم.
اوبرادوویچ در ادامه با اشاره به نقش سازنده و مهم جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه و جهان گفت: در خصوص مسائل و رویدادهای منطقه ی بالکان و خاورمیانه گفتگوهای بسیار سازنده ای داشتیم و از جمهوری اسلامی ایران بابت حمایت هایی که از صربستان در محافل بین المللی داشته و دارد، تشکر کردیم.
وی در پایان بار دیگر با تاکید بر مثبت بودن نتایج دیدارهای امروز، اظهار امیدواری کرد که این دیدارها در آینده نیز ادامه داشته باشد و باعث تقویت روابط میان صربستان و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش شود.
گفتگوی اختصاصی بروجردی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما 
علاءالدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما ضمن با اهمیت دانستن ارتقاء سطح روابط تهران – بلگراد در تمامی زمینه ها، افزود: امروز دیدارهای بسیار مهم و سازنده ای با رئیس مجلس صربستان و همچنین همتای خودم، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان داشتیم. همچنین دیداری با رئیس گروه دوستی ایران و صربستان خواهیم داشت. مرور کاملی داشتیم بر روابط دوجانبه و گامهایی که باید در این زمینه برداشته شود.
وی سپس به رویداد ها و اتفاقات مهم میان دو کشور در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: قرار است تا دفتر تجاری جمهوری اسلامی ایران در صربستان افتتاح شود. وزرای کشور و دفاع صربستان بنا بر دعوت همتاهای خود، به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد. دومین سفر آقای دکتر لاریجانی به صربستان را در نیمه دوم سال در پیش خواهیم داشت. درخصوص لغو روادید و ایجاد پرواز مستقیم میان تهران و بلگراد صحبت هایی داشتیم. گام های متعددی که برای تقویت روابط میان دو کشور ضروری بود را با توجه به اهمیت منطقه بالکان برنامه ریزی کردیم. در مورد بحران های جهانی به ویژه در منطقه خاورمیانه و کشورهای عراق، سوریه و یمن نیز تبادل نظر داشتیم.
هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست علاءالدین بروجردی، در سفر دوره ای خود به منطقه بالکان، دیروز سه شنبه وارد بلگراد شد. این هئیت صبح فردا (پنج شنبه) بلگراد را به مقصد سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین ترک می کند. دیدار با رئیس مجلس بوسنی و هرزگوین و دیگر مقامات سیاسی این کشور در دستور کار هیئت پارلمانی ایران قرار دارد.
دیدگاه ها