بروجردی:خیلی از گره ها پس از برجام باز شده است/ آمریکا مانع اجرای روان برجام است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، « عملکرد یک ساله مجلس دهم شورای اسلامی » موضوع گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  ( ۹ خرداد) بود که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث بروجردی درباره اینکه عملکرد مجلس دهم در کدام حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بهتر بوده است ، گفت: با توجه به اهمیت مساله امنیت در کل کشور، وضعیت آشفته امنیتی در شرق و غرب کشور و همچنین بحران های متعدد منطقه ای ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، محوریت کار خود را بر مسائل امنیتی و رصد کردن تحولات ، مشورت و نظارت بر ارگان های امنیتی و اطلاعاتی کشور گذاشته که به اعتقاد بنده مجموعه اطلاعاتی و امنیتی کشور اعم از سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و ناجا کارنامه بسیار موفقی در تامین امنیت کشور داشتند.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی سعی دارد با ارتباط مستمر و نظارت بر مجوعه های امنیتی و اطلاعاتی کشور کاستی ها را برطرف کند که در این بخش با توجه به دستگیری تیم های متعدد تروریستی اعزامی به کشور، در مجموع نظام جمهوری اسلامی ایران کارنامه درخشانی در این حوزه ارائه کرده است.

بروجردی ادامه داد: عرصه دیگر کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مربوط به حوزه سیاست خارجی است که در این رابطه نیز باز هم ما یک منطقه پرتنشی در عرصه سیاست خارجی داریم و از طرف دیگر نیز آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه ای او چالش های زیادی به لحاظ سیاسی به عنوان یک سیاست تصمیم گیری شده سعی دارند بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند که نمونه جدید آن سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه و هم داستان کردن این کشورها در بحث ایران هراسی و ایجاد یک تصور غلط در این کشورها با هدف فروش هر چه بیشتر تسلیحات و گرفتن پایگاه های بیشتر در منطقه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نکته دیگر بحث مربوط به اجرای برجام است که همچنان با مسائل مختلف کشور به خصوص مسائل اقتصادی همچنان گره خورده است.

بروجردی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به عنوان ارگان مسئول در اصل مذاکرات و توافق برجام موظف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکردی از نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه کند گفت: باید از وزارت خارجه تقدیر کرد که این گزارش را مرتب به مجلس ارائه کرده است ضمن آنکه ما هم در این کمیسیون ، کمیته ویژه ای تحت عنوان کمیته برجام جهت برگزاری جلسات مستمر با وزارت خارجه و دیگر ارگان های مربوط به اجرای برجام و بازدید میدانی از سایت های هسته ای کشور و میزان پیشرفت و اجرای کار در آن ها تشکیل داده ایم.

 خیلی از گره ها پس از برجام باز شده است/ آمریکا مانع اجرای روان برجام است

وی خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای نسبت به توافق صورت گرفته داشته باشیم، خیلی از گره ها پس از برجام باز شده است اما آمریکا همچنان به عنوان کشور تاثیر گذار بر دیگر کشورهای امضا کننده برجام، مانع اصلی اجرای روان برجام است.

بروجردی تصریح کرد: تصمیم گیری در مورد توافق هسته ای یک تصمیم گیری ملی بود و برای ما مهم این است که در این مرحله بتوایبم از طریق اجرای دقیق برجام ، حقوق مادی خود را به دست آوریم.

 رابطه با آمریکا و مذاکره با آنها از خطوط قرمز نظام است

وی با بیان اینکه ترامپ تاجر حرفه ای است اما سیاستمدار با تجربه نیست عنوان کرد: رابطه با آمریکا و حتی مذاکره با آنها جزء خطوط قرمز نظام است لذا به صورت مستقیم تحرک خاصی با آنها نداریم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ترامپ با ورود به عربستان به دنبال قدرت نمایی بود افزود: قطر ،عراق و برخی از کشورهای دیگر نسبت به مواضع ترامپ و سفر به عربستان سعودی واکنش نشان دادند ، با توجه به مجموعه محدودیت ها مجموعه نظام اعم از وزارت اطلاعات ، خارجه، دفاع و مجلس شورای اسلامی به گونه ای هماهنگ با محوریت شورای عالی امنیت ملی تصمیمات مهمی را در خصوص تحولات منطقه اتخاذ کردند.

بروجردی با اشاره به اینکه نگاه قالب مجلس دهم به منافع ملی و امنیت داخلی است ادامه داد: مجلس دهم در جایگاه ولایت محور متفق القول است.

دیدگاه ها