فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود؛مرثیه‌ای برای پایتخت وطنی «ورشو»؛ضرب‌آهنگ عاشقانه چکش‌ها خاموش شد

اینجا پایتخت ایرانی «ورشو» است، جایی خیلی دورتر از پایتخت لهستان ولی با رنگ و بوی فلزی اروپایی که برای خودش مکتبی ناب ساخته است؛ حکایتی از مس تا طلا!

نقش‌ها آرام‌آرام روی ظرف ورشو خودش را نشان می‌دهد، هر بار که کار نقش‌بندی یک‌طرف تمام می‌شود سینی را می‌چرخاند و نوبت را به بخش بعدی می‌دهد، ساعت‌ها زمان می‌برد تا نقش‌ها دست‌به‌دست هم دهند و اتحاد و پیامشان یکدست شود.

کنار دست مرد قلم‌زن، سینی «ورشو» با نقش و نگارهای اسلیمی خودش و زیبایی‌هایش را به رخ می‌کشد، معلوم است به‌تازگی نگاشتن گل و برگ‌ها روی سینی تمام‌شده و قرار است پشت ویترین از مشتری‌ها دلبری کند، حکایت ورشو و مرد قلم‌زن، روایت تاریخ هنرمندی مردمان این دیار است…

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم پیش‌ازاین در این رابطه گفته بود: مسئولان باید تلاش کنند صنایع‌دستی فراموش‌شده بروجرد را احیاء کنند. برخی از صنایع‌دستی بروجرد در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده اما در حال حاضر فراموش شده‌اند که امید است با ایجاد نمایشگاه، صنایع‌دستی فراموش‌شده مجدد احیاء شوند.

بروجردی افزود: امروزه با کمک برخی اساتید آلیاژ ورشو در داخل کشور تولید می‌شود که هنرمندان می‌توانند از این طریق مواد اولیه صنعت ورشو سازی را در دسترس داشته باشند.

وی با بیان اینکه این‌گونه برنامه‌ها موجب فصل جدیدی در تولید ورشو خواهد شد، عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای هم باید در کنار دیگر ارگان‌ها برای احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده در بروجرد همکاری لازم را داشته باشد تا بتوان اشتیاق نسل جدید برای تولید صنایع‌دستی را افزایش داد… ادامه مطلب ….

https://www.mehrnews.com/news/4140240

 

دیدگاه ها