در جلسه سه ساعته هیات پارلمانی ایران در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا چه گذشت؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در جلسه سه ساعته این هفته در بروکسل، مسائل مختلفی از جمله بحران مهاجران ، تروریسم ، محیط زیست و همکاری های بانکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، علاءالدین بروجردی که در راس یک هیات پارلمانی به بروکسل سفر کرده است، روز سه شنبه (۳ بهمن ۹۶) در یک نشست سه ساعته با نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا شرکت کرد. در این نشست طرفین در مورد چالش های بین المللی و منطقه ای و روابط جمهوری اسلامی ایران واتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ریاست این جلسه را ‘دیوید مک آلیستر’ رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا بر عهده داشت. در ابتدای جلسه ، خانم کینجی گزارشگر ویژه مهاجرت پارلمان اروپا شرحی از اقدامات در دست بررسی پارلمان اروپا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی را تبیین نمود و بر ضرورت همکاری همه کشورها برای رفع این مشکل تاکید کرد.

** انتقاد از نقش سیاست های آمریکا در تشدید موج مهاجرت و پناهندگی
بروجردی در پاسخ با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از ۳ میلیون تبعه افغانستان در سه دهه گذشته، تاکید کرد که اگرچه پرداختن به چالش مهاجرت و پناهندگی مسئولیت مشترک جامعه بین المللی است، با این وجود ایران با تقبل هزینه های عظیم میزبانی از حداقل کمک های بین المللی بهره مند شده است. وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت اشتغال به تحصیل کلیه کودکان افغان اعم از پناهندگان قانونی و غیرقانونی، رویکرد انسانی کشور به این افراد را در جهان بی نظیر دانست.
بروجردی در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد غیرمسئولانه برخی از کشورهای اروپایی در برخورد خشن و قهرآمیز با مهاجران سوری انتقاد کرد و با اشاره به ضرورت پرداختن به علل ریشه ای مهاجرت و پناهندگی از جمله فقر ، اظهار داشت آمریکا با دامن زدن به ناامنی، بی ثباتی و تروریسم در نقاط مختلف خاورمیانه، نقش زیادی در تشدید موج مهاجرین و پناهندگان به کشورهای همسایه و نیز اروپا داشته است. وی خواستار پایان ماجراجویی در منطقه توسط آمریکا شد.
او با انتقاد از عملکرد آمریکا و ناتو در افغانستان و لیبی گفت اگر هزینه هایی که برای لشگرکشی به این کشورها انجام شده صرف بازسازی و اشتغال مردم می شد شاهد موج گسترده مهاجرت در منطقه اروپا نبودیم.

** تاکید بر همکاری منطقه ای برای حل مشکل ریزگردها
در بخش دوم این نشست با موضوع تغییرات آب و هوا و محیط زیست، آقای لیتز گزارشگر تغییرات آب و هوا در پارلمان اروپا، ضمن تشریح سیاستهای محیط زیستی اتحادیه اروپا، سیاست ترامپ در خروج از توافق پاریس را تقبیح و اظهار امیدواری کرد سایر طرفهای این توافقنامه چندجانبه در اجرای آن کوشا باشند. وی بر اهمیت همکاری های اتحادیه اروپا و ایران در این حوزه تاکید کرد.
‘محمد مهدی برومندی’ نائب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح وضعیت رو به وخامت محیط زیست در خاورمیانه، خشکسالی فزاینده و کمبود شدید آب را یکی از معضلات مهم زیست محیطی منطقه و جمهوری اسلامی ایران دانست. وی با اشاره به بحران ریزگردها، رفع آنرا در گرو ایجاد یک همکاری منطقه ای کارآمد دانست. وی گفت موضوع تغییرات آب و هوا یکی از حوزه های مهم همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپاست که باید با اتخاذ ساز و کارهای مناسب عملیاتی شود.
در پایان این بخش بروجردی ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از توافقنامه آب وهوایی پاریس، این اقدام را نشانه بی اعتباری فزاینده جایگاه این کشور در سطح بین المللی دانست. وی مدیریت منابع آب، مدیریت پسماندها، آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ، تالاب ها، کشاورزی پایدار، بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی پاک و تجدید پذیر و پرداختن به مشکل گرد و غبار و ریزگردها را مهمترین زمینه های مناسب برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا دانست.

** اعلام آمادگی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم
در بخش سوم این نشست با موضوع مبارزه با تروریسم، ابتدا ‘هادی شوشتری’ رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی با تشریح قرائت جمهوری اسلامی ایران از اسلام رحمانی و معقول، هرگونه کشتار انسانها را از نظر اسلام مردود دانست. وی جمهوری اسلامی ایران را یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم با ۱۷ هزار نفر شهید خواند و از رویکرد کشورهای اروپایی مبنی بر اعطای اجازه فعالیت به گروه های تروریستی نظیر منافقین و پژاک که جنایات زیادی در ایران انجام داده اند انتقاد نمود.
شوشتری ریشه تروریسم در منطقه و جهان را تفکر وهابیت و سلفی گری دانست که کانون آن عربستان سعودی است. وی از سکوت کشورهای غربی در خصوص فجایع انسانی در یمن و فروش میلیاردها دلار سلاح از سوی آمریکا و اروپا به عربستان سعودی انتقاد کرد. او همچنین بر آمادگی ایران برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید نمود.
در ادامه ، بروجردی در پاسخ به سوال برخی نمایندگان پارلمان اروپا، حزب الله را مهمترین تشکل ضد تروریستی در منطقه دانست که نقش مهمی در به زانو درآوردن داعش داشت. وی همچنین جایگاه سازنده حزب الله در دولت و مجلس لبنان را مورد اشاره قرار داد. وی سپس علت جذب جوانان اروپایی به گروههای تروریستی در کشورهای اروپایی را مورد سوال قرار داد و دلیل این موضوع را مسامحه کشورهای اروپایی در قبال گسترش فعالیت تبلیغی وهابیت سعودی دانست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از سکوت طولانی کشورهای اروپایی در مقابل جنایات سعودی در یمن شدیدا انتقاد کرد و آنرا برخلاف حقوق بشر مورد ادعای این کشورها دانست.
نمایندگان پارلمان اروپا نیز در این نشست با انتقاد از حامیان گروههای تروریستی نظیر داعش، آنها را گروه هایی توصیف کردند که می خواستند حکومت خود را برروی ویرانه های عراق و سوریه بنا کنند. آنان بازگشت جوانان آموزش دیده تروریست به اروپا را خطر بزرگی برای امنیت این قاره دانستند و خواستار همکاری اطلاعاتی برای مبارزه با این پدیده شوم شدند.

** بررسی روابط و همکاری های بانکی ایران و اروپا
بخش پایانی این نشست به موضوع روابط بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. خانم ‘توکیا سایفی’ معاون پارلمان اروپا تلاش برای یافتن راههایی جهت رفع مشکلات همکاری های بانکی میان طرفین را بسیار مهم دانست و در عین حال خواستار همکاری بیشتر ایران در زمینه بحث های فنی بانکی از جمله مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم شد. بروجردی با اشاره به برجام، از کندی روند توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و بانکی اروپا با کشورمان انتقاد کرد و تاکید نمود که ایران در هیچ مشکلی متوقف نشده و این روند تنها به پر شدن جالی خالی اروپا منجر می شود. وی خواستار استقلال اروپا در مقابل فشارهای ایالات متحده شد و تاکید کرد که آمریکا می خواهد بقیه را نیز از ورود به بازار ایران محروم کند که این مهم بایستی با پاسخ اتحادیه اروپایی و اعضای آن مواجه شود.

بروجردی به دعوت رسمی ‘دیوید مک آلیستر’ رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا به بروکسل رفت و این هفته روزهای پرکاری را سپری کرد. محمدمهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و هادی شوشتری رئیس کمیته حقوق بشر از همراهان بروجردی هستند.

دیدگاه ها