همه اقلیت های مذهبی شناخته شده در قانون اساسی در مجلس ایران نماینده دارند

 بروجردی در دیدار با رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند:
 همه اقلیت های مذهبی شناخته شده در قانون اساسی در مجلس ایران نماینده دارند/هیچ مقامی اختیار منحل کردن پارلمان ایران را ندارد.

آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند ظهر امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ۹۵ با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به پیشینه طولانی روابط حسنه ایران و فنلاند گفت: با توجه به اراده سیاسی طرفین برای گسترش روابط، تصویر مثبت دو ملت از یکدیگر و ظرفیت های فراوان دو کشور در عرصه های مختلف، امیدواریم در فضای جدید روابط ناشی از توافق هسته ای، شاهد گسترش روزافزون همکاری های دو کشور در بخش های مورد علاقه طرفین باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه جایگاه مجلس را در ساختار حاکمیت جمهوری اسلامی تشریح کرد و گفت: پارلمان ایران برخلاف نظام های غیردموکراتیک که نمونه های آنها را می توان در منطقه به وفور دید، دارای اختیارات گسترده ای بوده و هیچ نهاد یا مقامی اختیار منحل کردن پارلمان ایران را ندارد.

وی افزود: در این مجلس همه اقلیت های مذهبی شناخته شده در قانون اساسی نماینده دارند و با جایگاه برابر با سایر نمایندگان حق تصمیم گیری در همه امور مملکت به آنها واگذار شده است.

بروجردی در ادامه این دیدار با اشاره به پایین آمدن سطح روابط دو کشور در دوران تحریم های ظالمانه علیه کشورمان اظهار کرد: متضرر اصلی تحریم های وضع شده علیه ایران، تحریم کنندگان و شرکت های تجاری و نهادهای اقتصادی آنها بوده اند و در این دوران نه تنها چرخ حرکت رو به جلوی اقتصاد ایران از حرکت نایستاد بلکه با شکوفایی توان داخلی براساس احساس نیاز کشور، ما شاهد پیشرفت های هر چه بیشتر در عرصه های مختلف فناوری محور بودیم.

وی در ادامه سیاست جمهوری اسلامی ایران را روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع متقابل عنوان کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی ایران نیز از همکاری با پارلمان فنلاند جهت پیشبرد و تسهیل همکاری های فیمابین استقبال می کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اوضاع پرتلاطم منطقه گفت: امروز در منطقه شاهد اوضاع ناآرامی هستیم و منبع این آشفتگی را نمی توان فقط به خود کشورهای منطقه نسبت داد بلکه این اوضاع نتیجه دخالت های قدرت های غربی در امور مربوط به کشورهای منطقه برای رسیدن به منافع نامشروع خود است.

وی بحران سوریه را نتیجه اشتباه آمریکا و همپیمانان او خواند و عنوان کرد: اشتباه استراتژیک آمریکا که بر مبنای تحلیل نادرست ناشی از اطلاعات همپیمانان او در منطقه شکل گرفت، موجب اعزام نیرو، حمایت تسلیحاتی و آموزش ده ها هزار تروریست در منطقه شد که اکنون اقدامات تروریستی آنها دامنگیر برخی کشورهای اروپایی هم شده است.

بروجردی در پایان راه حل بحران سوریه را گفت وگوی میان گروه های سوری و برگزاری انتخابات دموکراتیک با شرکت همه افراد و گروه های داوطلب دانست.

آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: فنلاند همواره دارای روابط دوستانه با ایران بوده و این روابط با ایران حتی در دوران تحریم های اقتصادی که علیه ایران وضع شده بود، ادامه داشت.

وی ضمن تبریک توافق هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ این توافق را عامل مهمی در تبادل هیات های تجاری و اقتصادی میان دو طرف دانست و با اشاره به سفر وزیر فنلاند در ماه های گذشته گفت: در این سفر حدود ۱۰۰ شرکت تجاری وزیر تجارت فنلاند را همراهی می کردند و این در طول تاریخ بزرگترین هیات تجاری فنلاند بوده که به کشوری دیگر سفر کرده است.

آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند همچنین گفت: فنلاند و ایران در امور بهداشت و درمان، جنگل داری، مبارزه با آفات گیاهی و تکنولوژی های پاک پیشرفت های فراوانی داشته اند و فنلاند در این موارد علاقه مند به همکاری با ایران است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند آغازگر فصل نوینی از همکاری های میان مجالس دو کشور به ویژه در سطح کمیسیون های تخصصی باشد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها